15.7.09

Freestyle work-shop!

Hvis jeg skulle beskrive alle mine opplevelser siden vi dro til Stockholm på freestyle work-shop, måtte jeg ha skrevet ny bok. Boka ville handle om freestyle på en mer variert (og avansert) måte, med fokus på koreografi og utførelse. Ja, jeg kan drømme jeg, og blogger istedet. Vi tilbragte først et par dager hos Anniken og Lennart på Hundcampus. Der var det fint å være både to- og firebent. Proffen prøvde seg i laboratoriet og så ut til å like tanken på fornuftig nesearbeid, ikke bare sånn tåpelig bobleblåsing som Khankan - haha. (Se Anniken sin blogg.) Yepp, vi skal tilbake dit. Back to my business. Jeg har atter en gang fått inspirasjon og nye idèer fra erfarne ekvipasjer, og er takknemlig for at jeg har orket å delta 11o % på dette! (..med ydmyk takk til min aller beste Per Ole). Tenk, freestyle fra morgen til langt på natt 4 dager til ende, i regn og i sol, inkludert spennende skyggedømming av offisiell konkurranse med 30 deltagere på lørdag - jeg var i paradis! Takk, Yvonne og Monica, for at jeg fikk være med ved dommerbordet, der var det mye å lære. Linda Laikre, Mari Edman, Yvonne Öster, Monica Gudinge og undertegnede var ansvarlig for instruksjon på work-shop'n. Jeg hadde klikkertrening. Ellers var tema fordelt på motivasjon, dans/koreografi/utførelse og bedømning. Svenskene har flotte treningsanlegg, Mälarö BHK i Stockholm var intet unntak. Vi fikk innspill til egen koreografi og utførelse, reell konkurransesetting med stort musikkanlegg og publikum, gjennomgang av egne, såvel som andres program etter konkurransen - gøy gøy gøy - og nyttig! Jeg erfarte ved en anledning at Khan ble redd og dro av banen, antagelig pga "skummel" fyr med kjempestor linse på kamera i tillegg til mange andre stimuli rundt omkring. Han avreagerte og kom på igjen, men han er i en typisk dustehue alder, jeg må ha hodet med meg når jeg trener. Lærerikt! Noen av work-shopens deltagere utmerket seg med fin freestyle; Lina og Zing er gode, med sin egen stil. Linda og Holly er super kreative og i klasse for seg. Annette Hådèn og storpuddel Casper, meget elegante! Josefin og Caroline Larsson med Katie og Tessie er blant mine yngste favoritter, begge to nydelige ekvipasjer! For ikke å glemme Erika med grand danois Willow og Jonna med Teo. Sjarmiser! Ja, og selveste Rolf, dommer, mann, med sin Samba - et godt forbilde i forhold til å våge å ha det gøy og delta, uten store ambisjoner. Ja dette har vært den mest givende uka jeg har hatt på lenge. Men, det var vanskelig å snakke om Brakar, vise filmer, inkludert parprogrammet med bror Morten, (som de tycker mycket om) - alt dette den dagen de ville ha fylt 11 år.. Jeg takker spesielt Linda som dro igang dette arrangement og inkluderte meg. Nå har jeg fått ny giv til å trene igjen, minneprogram til Brakar, Champagnegalloppen OG enda ett - valgt av Khan selv (en egen lærerik erfaring) - spennende! Jeg er glad for at vi overnattet på hotell i Ørebro på hjemvei. Der fikk vi fin trening i å forsere ekstremt bratt, glatt spindeltrapp i kombinasjon med glatt gulv. Flinkhan!

2 comments:

  1. Vad härligt att läsa att du känner dig lika full av inspiration som jag efter workshopen. Önskar bara att jag kunde vara lika strukturerad och noggrann i min träning som du.
    Otroligt fina bilder från tävlingen.
    Hoppas att vi ses snart igen, även om det lär dröja innan jag och taxflickorna tävlar.

    ReplyDelete
  2. Vad KUL att du hade det så bra i sverige! Men förstår att det var jobbigt att prata om Brakar. Jag fick en klump i halsen bara jag läste om honom nu, trots att jag aldrig träffat honom. Men har förstått att han var en OTROLIGT speciell individ... *kramar om*

    Ja, mina bilder idag speglar glädje, och det ska ju oavsett vara KUUUL att träna med hundarna. Det gick inte bara bra idag, men du ser hur glad jag blev när Tekla äntligen ansträngde sej och tog RÄTT vittringsapportering. :D Hoppade rätt upp i luften.

    Hundträning och liv med hund i övrigt ska vara HÄRLIGT! :D

    Många kramar till er från sverige (som jag nu bor i igen tills vidare)

    ReplyDelete