29.6.09

Fantastisk freestylehelg

















Fantastisk. Freestyle med fokus på koreografi og egne bevegelser en hel helg under kyndig veiledning - vi kunne ikke hatt det bedre. Frida og Pia er to HERLIG inspirerende instruktører - de ga ALT og stilte klart opp til forventningene (og vi krever mye nå..) Drømmehelg altså. Med Frida, som er en av verdens beste freestyleutøvere, jobbet vi med posisjoner, kreativ koreografi, avstandsarbeid og overganger. Fikk også personlige tilbakemeldinger på egne program. Jeg hadde stanset opp litt i mitt program med Khan, det var fint å få etterlengtede innspill. Med Pia, som er utdannet danser og koreograf såvel som flerhundeier med spesiell interesse for freestyle, fikk vi gode råd rundt tegn og signaler, og mange ideer til ulik bruk av gjenstander. Pia boblet over av forslag til dansebevegelser, og forskjellige måter å integrere egne bevegelser og tegn på. Kunsten er å gå over fra å være hundetrener til å se ut som danser! Riktig koreografi (må ikke skuffe publikum ved å ha all moroa på begynnelsen, skape forventning - og så la programmet dale - det må være riktig fordeling av øvelser). Flytende overganger og balansering av øvelsenes nivå (lavt, høyt) er viktig. Små detaljer, hvordan man løfter en arm, eller måten man sprer fingrene på, hvordan ryggen strekkes, litt mer fram - eller kanskje ikke? Og det å stokke bena på en "koreografert måte" i hht musikkens rytme er en sann utfordring for min del, må jeg si. Selvom jeg er i veldig god form nå i forhold til min MS-sykdom, så har jeg noen varige skader. Vanskelige greier. Men meganyttig trening og noe vi vil ha mer av! Så flinke har vi blitt, hurra. Takk, Norsk freestyleforenings dyktige gjeng som klarte å dra i land kurset på et såå vakkert sted og i såå vakkert vær med store skyggefulle trær. Khan og jeg skal skjerpe opp treningen, igjen. Vi er godt i farta, men jeg har stadig denne mørke skyen over hodet som ødelegger for min motivasjon til å bevege meg. Noe av det heter sorg, noe heter MS-tåke. Men takket være tanken på freestyle, freestylevenner, inspiratører som Frida og Pia, så blir også denne skya lettere å leve med. Det siste bildet her, er tatt av Ellen som har bror flashy Frikk. Khan, med kallenavnet Tjukken som valp, er pr. idag mer dramahund, og får spille på sjarmen. "Noen ganger er det alright, noen ganger er det helt alright" - takk!

2 comments:

  1. Sitter og bearbeider inntrykkene nå. Har faktisk trent freestyle på stranden i dag. Må bli flinkere til å trene med forstyrrelser og publikum. Både Jack og jeg sliter med det :-) Og den beste belønningen er jo ett deilig bad i varmen :-)

    ReplyDelete
  2. Koser meg med bloggen din Merete- og så godt det er å få sånne innspill fra andre når man "står litt fast"... "dansa på nu bara!" Noen ganger er det jo så enkelt;)

    ReplyDelete