26.1.07

Høyre side!?

Jeg innser at Brakar har veeeeeeldig lett for å velge å gå svært så vakkert på min venstre side. (Og takk for det!!) Han har blitt flinkere til også å bevege seg fint i høyre fot, men det er ikke enkelt for han, særlig ikke hvis jeg går i vinkler eller tuller med andre bevegelser. Denne bivirkningen henger igjen fra mange år med lydighetstrening, hvor jeg lot han streve for å oppnå den stooore fordelen det var å få tilgang til min venstre side. Jeg unngikk faktisk å forsterke atferd på min høyre side, snakk om firkanta lydighetstrening.. Ettersom freestyle kom mer og mer inn i livet vårt, innså jeg at en av de mange fordelene med denne hundesporten er nettopp at hundene må kunne bevege seg lett på begge sider, såvel som rundt omkring meg! Jeg husker forresten første gang jeg ble gjort oppmerksom på at fot på høyre side overhode var et alternativ; det var på Norges første freestylekurs (med Annie Clayton i 2000). Jeg ble frustrert og irritert husker jeg, og nektet plent å la min hund få lov å gå der, i hellig overbevisning om at det ville ødelegge den fine venstre-foten vi hadde opparbeidet. Enda godt en forandrer (forbedrer?) seg med åra. Jeg er glad jeg har gått den lange veien jeg har gått, jeg har vært gjennom all trass og motvilje mot "nytt" og er idag langt mer helhetlig tenkende og tålmodig. Her i huset er det fot på absolutt alle kanter!!!!!

No comments:

Post a Comment