9.1.07

MyDOG 07 - konkurranse

Snakk om å ha den riktige optimistiske innstillingen! Etter hverken å ha trent eller tenkt freestyle parprogram siden november, dro vi liksågodt til Gøteborg for å konkurrere i helgen. 7 mil omvei pga ødelagt E6 førte oss ut å kjøre "Sverige rundt" i nattens mulm og mørke. Men, pytt vi kom langt om lenge fram og fikk vår egen leilighet for natten - den var flott men ga oss 0 søvn. Ellen fra Marida'rn og meg fra Trøgstad habituerte ikke til biltrafikk natterstid, heller ikke til rester fra nyttårsaften (stakarbrakar!) så vi sov lite men stilte optimistiske på Svenskamessan for veterinærsjekk, i siste liten. Vi pleier å følge prinsippet om å ta det rolig (MÅ ha kaffe og 1 knekkebrød til frokost hvertfall!) og det betyr å beregne god tid og være helt kuule - altså ingen sak for to erfarne damer! Denne messen viste seg å være stor (ca. 37000 besøkende og 9.000 hunder!?) og jeg hadde aldri i livet klart å delta (knapt nok være tilstede i all støyen!) hvis det ikke var for at Ellen tok på seg all gåing mellom bil og messe med hundene (som var inne på messen kortest mulig tid) og ordnet alt slik at jeg kunne stå og lene meg inntil veggen eller sitte heeelt rooolig. Beina mine streiker som kjent innimellom og jeg kjenner knapt nok gulvet jeg trår på. Ute av balanse er en måte å si det på.. Jeg klarer ikke å stå å vente mange sekundene før ryggen prøver å drepe meg. Men pytt igjen, med riktig tilrettelegging og en ubeskrivelig stor vilje til FREESTYLE er ALT MULIG. Brakar var ikke engstelig inne i freestyleområdet, banen på 20 x 20 m var dekket av kunstgress - flotte greier! Det som ikke var flott og som ødela for vårt nøye planlagte program i forhold til bruk av banen, var den store betongsøylen midt på gulvet, akkurat der vi skulle ha våre sterkeste momenter. Men, som sagt pytt-pytt, vi fiksa det greit ved å manøvrere i takt utenom denne gigantiske forstyrrelsen.

Gutta Boys var superflinke selvom Morten danset sin helt egne dans gjennom hele - og spør du meg, så tror jeg det rett og slett virket positivt. Vi ble lattermilde og glade, vi synes det var utrolig moro og dommerne ga oss gode poeng for samarbeide, flyt og kontakten oss alle imellom. Publikum var fantastisk med og flere kom bort til oss etterpå og roste hundene opp i skyene (og vi ble med opp:) Så selvom dette hverken var synkront eller langt fra perfekt, så var det rett og slett en fin opplevelse og nyttig erfaring. Vi var stolte av hundene som jobbet som to guder!
Og vi vet at vi har mye å lære i forhold til freestyle, både når det gjelder hva som faktisk er fint, hva freestyle skal være, hvordan konkurranser bør arrangeres og hvordan poeng settes. Det var tre dommere som dømte her, og de dømte ulikt - egentlig et tankekors.. Dommerne trenger vel kanskje også mer erfaring? Vårt program er mer heelwork-aktig enn freestyle, men i Sverige har de altså ikke skilt på de to grenene. Vi vil gjerne lage nytt parprogram, da vi i grunn ble inspirert av de andre. De som vant var supre, en Golden og en blandingshund. Vi fikk ikke med oss alle navnene desverre, men vi har filmet nesten alle programmene og skal kose oss med å se på film til helgen. Da kan vi drømme og glede oss til neste gang - konkurranse er moro!

No comments:

Post a Comment