12.11.07

Trening og trening fru blom

Ikke alt i livet er kult, sånn er det bare. På agilitytrening i IBM for å se på Proffen, fikk Khan oppleve at hunder rett og slett ikke alltid er vennlige. En Jack Russel angrep han mens han stod helt rolig og logret forsiktig inne hos meg. Så vi tok noen belønningsrunder nære denne hissigproppen og joda, Khan kom seg igjen, men jommen ble han skremt! Jeg har ikke vært mye rundt på trening i hundeklubber og sånne ting er en av grunnene.. Jeg prøver å ha kontroll på hva mine hunder skal oppleve, særlig en følsom liten valp. Jeg følger med som en løvemor, men denne gangen var jeg sjanseløs. Terrieren kom som ei kule! Får ikke håpe at Khan vil ønske å spise opp små, hvite og svarte hunder når han blir stor!? Antageligvis så hjelper det godt at han lever sammen med lille snille Proffen. Likevel likte jeg ikke at han fikk sin første negative erfaring nå. Men heldigvis fikk han massevis av positive erfaringer like etterpå, og han var dessuten alene på besøk hos stoore Knerten og der fikk han også annet å tenke på.
I helga var han på besøk hos 12 huskyer i Rakkestad, og han var med på lavvo-besøk i Tosebygda med masse fremmede mennesker i mørket rundt et stort bål. No problem - i 3 timer var han kul og rolig sammen med oss. Og på søndag dro vil til Ellen og Frikk og Vetle. Før vi tok en tur på Aker brygge, oppdaget vi at Khan er veldig interessert i fugler, særlig høner. Han var søkk bort i mange minutter og jeg kjente på frykten!! Det var merkelig at han klarte å snike seg ut mellom bena mine og antageligvis gikk bak meg ut, uten at jeg merket det og inn i luka i hønsehuset!? Det jeg merket var diarèen han fikk i natt etter å ha spist kraftfòr! Den var fæl!! Hællenussen, så koselig det er å ha valp!!
Næ, nå får vi trene litt vi to, Brakar - har du hentet forsterkeren og er klar for en økt? Vel, jeg tror vi skal være litt forsiktige med "brødgodbiter" idag, inatt vil vi nemlig sove og ikke vaske slimete møkkagulv!! Vi tar en tur i skogen, så vi får litt ny inspirasjon. Se, to bra karer! Ja, og vi fortsetter å trene på å øke atferdsrepertoaret, og vi skal på valpeshow har jeg hørt, så da får vi trene på å stå og gå fint. Aner ikke hvordan vinkler og skuldre er på den lille karen jeg, men hodet er bra - og øra :o)

3 comments:

  1. Sassy er parat til å overbevise liten tervetott at terrierdyr normalt sett er søte og greie dyr - det er dårlig gjort å fly på søte små ting som tervetotter mener Sass.
    (og så tror jeg hønseb..sj er værre enn kraftfor *humre*)

    ReplyDelete
  2. Jaha... Ikke bare jeg som har en drittbikkje med andre ord *flirer* Hadde han enda klart og koble diareen til hønsehusbesøket på dagen... Men kanksje det var verdt det uansett ;)

    Når det gjelder valpeshowet tror jeg ikke du skal bekymre deg ;) Khan (og Frikk for den saks skyld) er veldig sunt bygget! Og som du sier - ørene er det ikke noe i veien med *ler*

    Klem Ann-Merethe

    ReplyDelete