7.9.10

Freestylekurs

JA det var et bra, heftig kurs i Bodø. Like stappfullt av freestyle som det jeg selv er, kan vi si. Deltagerne fikk mye freestyle å trene på, og jeg vet at treningen er godt igang for flere allerede. Det er godt å vite! Utfordringer dukket opp for de som brukte mye hjelp (lokking/kommandering) i treningen. Det blir vanskeligere å få fram noe nytt å shape videre på når hundene kun jobber med synlig godbit. Det fins ikke tid til mye fokus på god treningsteknikk på et freestylekurs, men jeg kunne ikke dy meg for å forsøke å legge inn et godt ord (eller hundre:) for god klikkertrening. De som er villige til å endre på måten de tenker på, vil erfare at nettopp freestyle gir en fin mulighet til å lære seg noe nytt om hundetrening. I freestyle trenger vi at hunden er kreativ og istand til å tilby atferd - det er i alle fall da innlæring av freestyleøvelser går som en lek, så jeg håper jeg har klart å inspirere, til fornuftig trening. Ja, og så dette med å utvikle et nært samspill og god kontakt med hunden. Det er alfa og omega i freestyle og danker ut allverdens fine triks på et blunk, spør du meg! Dette var oppvakte mennesker og hunder, de ble hardt kjørt i forhold til bruk av tid, jeg tillater ikke "sløsing" og fulgte klokka. Hensikten min er å få vist alle hva freestyle faktisk er, inspirere til å satse på freestyle, ikke bare ha det som "noe artig å gjøre ved siden av alt annet". Om jeg lykkes, vil tiden vise. Akkurat denne helgen var ekstra fin for min del, siden jeg fikk vært sammen med kjær slekt i Bodøsjøen før og etter kurset. (Deilig å få sitte i ro foran peisovnen, etter å ha vært ute i ruskevær!) Min flyskrekk til tross, så overlevde jeg enda en gang en flyreise, utrolig nok;) To søstre som var med og swingte seg med sin kjekke hund, har skrevet litt fra kurset i bloggen om Ylva. Tori Ness har dessuten tatt bildene. Tøffinger, disse blide menneskene i nord! Instruktøren derimot, måtte pakkes inn. Men, været satte ingen demper på stemningen, dessuten bruker jeg endel oppvarmingsøvelser som får oss til å bli varme og levende - haha! Det er nødvendig å nå UT og invitere publikum INN i freestyle. Tørrtrening hører med, jeg bruker ulike dramaøvelser til det. Jeg brenner for kreativitet i treningen; ”Kreativitet er noe som defineres ut fra menneskets evne til å komme med nye ideer og produkter, og det er en skapende og konstruktiv prosess som løser problemer på en ny måte. Et kreativt individ er en person som kommer fram til særlig mange nye ideer og produkter”. (Vethal, Linge, Paulsen, Øverbye 1997:49). Jeg viste filmer av ferdige grunnøvelser og innlæring + andre fancy øvelser som Khan og jeg jobber med. Synes jeg må vise det når jeg ikke har egen hund med meg, for å vise med, slik jeg pleier. Ikke alltid lett å filme seg selv og hunden, men filmer er kjekt å ha på kurs synes jeg. Noen av filmene er for å demonstrere visse ting jeg prater om, vise noen teknikker... som for eks. denne.
Bodøgjengen var ivrig, flinke til å lytte, lære, gjøre. Det var en vakker storpuddel, tre kule aussier, herlig papillon, søt staffordshire bullterrier og bc-mix, for ikke å snakke om nydelige Oliver collie. Takk til alle sammen for fin stemning, blide fjes og delt latter! Det er håp for freestylerekrutteringen her i landet. Regner med å se igjen alle sammen ved en senere anledning. NÅ gleder jeg meg til konkurransen i Askim 18. september. Husk, utvidet påmeldingsfrist 10.sept. MELD PÅ! Å konkurrere i freestyle ER seriøst moro!

2 comments:

  1. Takk igjen for en kjempe hyggelig og lærerik kurshelg!

    Vi ønsker deg masse lykke til videre, håper vi ses igjen!
    Tidlig helgehilsen fra Ylva, Ida og Tori.

    ReplyDelete
  2. sier som Tori, kurset var kjempe lærerikt! har begynt å klikkertrene bella, hun begynner å skjønne at det betyr go`bit ; )
    merker også hvor flink hun er med å tilby adferd, noe jeg ikke har lagt merke til før ;D
    har funnet en låt som vi mest sannsynelig kommer til å trene til ;
    http://www.youtube.com/watch?v=GOGyoTK_9Yc

    tror den passer bra til oss ;)

    må bare si at freestyle ruuler!

    -anette javenes ;)

    ReplyDelete