14.12.10

HTM i Nordisk Mesterskap 2010



Det har nylig vært Nordisk Mesterskap i freestyle og HTM, i Helsinki. Der skulle vi ha vøri, Ka'l.. Sist gang (og første gang) et Nordisk Mesterskap i freestyle gikk av stabelen, var 2008 i Gøteborg. Vel og merke et slags prøve-arrangement, men dog en stor offisiell konkurranse. Den gang var jeg invitert som dommer, sammen med danske Helle Larssen og svenske Yvonne Öster. En stor opplevelse og en god erfaring. Jeg glemmer aldri spenningen før stevne, det er alltid sterke følelser knyttet til freestyle på høyt nivå. Den gang var det finske Sini Eriksson med Sonic som ble nordisk mester i freestyle med et piratprogram som tok alle med storm. I år ble Nordisk Mester Frida Binette og bc Poppy. Frida har vist hvem som er freestyledrotning. Uten at jeg har sett hennes program enda, så antar jeg det er både dramatisk og underholdende, og jeg gleder meg til å se det. I dette NM hadde de også HTM, heelwork to music. Før flere filmer er offentliggjort, vil jeg vise Emmy Simonsen og bc Whisper, og deres HTM-program. Det er ingen grense for hva disse to har vunnet og prestert, og siden dette var Whispers siste konkurranse, synes jeg han fortjener ekstra oppmerksomhet. Det ble 3. plass, med 25,87 p og 25,33 poeng, tilsammen 51,20 poeng for begge dager - det var 0,43 p bak nummer to, så det er små tall som skiller på toppen! Vinneren var også dansk, nemlig Verdensmesteren fra i sommer, Anja Christiansen med bc Queenie, nå også Nordisk Mester, med 27,30 p og 27,83 - tilsammen 55,13 p. Men nå, legg merke til hvordan Whisper selvstendig posisjonerer seg i de ulike HTM-posisjonene, og hvordan Emmy fortolker den varierende musikken, selvom hunden må være helt nære. Ikke så lett som det SER ut til!

2 comments:

  1. Tak for bloggen Merete. Whisper vil altid være noget helt specielt. Han er en stjerne ud over det sædvanlige og helt helt unik. Som du sikkert ved, så blev han meget syg ca. 14 dage efter NM i Göteborg i 2009. Han blev lam i bagparten og vi troede ikke at han ville overleve. Det gjorde han, men han fik formentlig en hjerneskade der gør, at han ikke kan automatisere nye bevægemønstre. Det han kunne før skaden kan han stadig, men han kan ikke lærer nyt. Derfor har jeg konkurreret med Ratatouille gennem en længere periode, for han har ikke kunnet lærer noget nyt. Nu er det tid til at sige farvel til HTM ringene. Hans sidste performance i NM finalen søndag var 'Whisper at his best'! En værdig og fantastisk afslutning på en blændende karriere. Men det er Whisper du skal takke - det er ham der er stjernen i vores partnerskab.

    ReplyDelete
  2. Ja, Emmy, jeg husker det, og jeg forstår, det ER hunden som er stjerna i showet. Det er når dette skjer at freestyle og HTM virkelig blir slik det skal være og går opp i en høyere helhet! Takk, Whisper..

    ReplyDelete