14.3.08

Musikk

Jeg har sagt det før – musikk gir både sorg og glede, musikk påvirker meg psykisk og fysisk. Musikk gir styrke til beina.Vel, det er noe fint som heter vibroakustikk. Riktig musikk påvirker hjernen til avslapning eller stimulering. Rytmisk sterk musikk gir energi og aktivitet og rytmisk nøytral musikk gir ro. Noe å tenke på i forbindelse med freestyle – hvilket uttrykk har hunden, helt naturlig? Tenk over hva du og hunden ønsker å uttrykke, hvilken stemning du vil prøve å skape. Videre skaper musikk med høy tonestyrke aggresjon og musikk med lav tonestyrke virker pasifiserende. Godt å vite. Jeg vil helst ikke lage noe aggressivt, heller ikke pasifiserende. Dette er hovedprinsippene som musikkterapeutisk metodikk bygger på. Jeg leser at vibrasjonsterapi er en norsk metode som reduserer smerter og plager. At det er dokumentert helsebringende effekt ved å tilføre lavfrekvente lydbølger med vibroakustikk, det kan jeg godt tenke meg. Det er kjent at menneskekroppen reagerer på vibrasjoner, og typen reaksjon er altså avhengig av vibrasjonenes frekvens. Så det så. Ikke rart jeg synes at freestyletrening alltid føles så utfordrende og positivt: det er noe jeg trenger, noe kroppen (hjernen?) faktisk krever. Disse vibrasjonene som skapes når vi trener gjør godt. Aberet er at dette fettstoffet myelin, som ligger rundt nervefibrene ødelegges og skaper fatique og trouble for meg, slik at jeg ikke engang kommer meg opp av stolen. Smerter i en kronisk overbelastet rygg tar vekk riktig fokus, fokus mot dansen og gleden over den. MEN det er HÅP om en ny vår fortsatt - vi gir oss ikke enda. Antageligvis ikke. Og jeg skal ønske meg en stol som kan gi meg vibroakustisk behandling, den koster visst 30.000 kr. Høyttalere er bygget inn i stolen som tilføres signaler fra en elektronisk enhet, dette overføres til kroppen... Da kan jeg sitte helt stille, mens jeg får innvendig massasje og ytre stimulans ved å høre riktig musikk mens jeg ser på hundene som danser sammen. (Kilde vibroakustikk: MS-bladet nr.3/07)

1 comment:

  1. Hei ! Er innom for å ønske deg og dine venner en Riktig God Påske. Så trist at du har så mye smerter, vet gjennom mitt arbeid om denne sykdommen. Spennende å lese om denne type smertelindring som du har lest en del om. Har aldri hørt om dette så det var interessant lesning.

    ReplyDelete