8.3.09

Freestyle drømmedag

Endelig en drømmelørdag; å se freestyle direkte fra Crufts online på stor TV-skjerm i egen stue! Det var kjempemoro og en fin anledning til å "skyggedømme". I det store og hele var jeg enig med dømmingen, bortsett fra at jeg ikke synes det var riktig å gi Sini Eriksson 2 p. trekk for hundens bjeffing så lenge det ikke ødela for hverken fokus eller utførelse. Men, i det engelske regelverket heter det: Excessive barking must be penalised and a maximum of 4 marks can be deducted from the overall score. Så da så, regelverket i det landet man konkurrerer må følges. Ergerlig i alle fall; de fortjente pallplass. Og Tina Humphrey, med sitt unike fotarbeid og fancy stuff, i perfekt flyt - hun er vel et geni. For ikke å snakke om svenske Frida Binette, en av mine absolutte favorittutøvere. Jeg elsker hennes stil og blir alltid rørt av det hun uttrykker sammen med sin gode, gamle Alice. Her er link til hennes Titanicprogram, som hun ble nr. 3 med på Crufts 2007 http://www.youtube.com/watch?v=AAf21vakrF8 Og iår enda bedre.. imponerende! Alena Smolikova fikk også pallplass med et feiende flott westernprogram, men hun har også gjort et veldig underholdende "horrorprogram" som jeg synes er like bra: http://www.youtube.com/watch?v=zoosGbIZasA Ellers var det mange "vanlige" program, ikke veldig spennende, jeg savner mer å le av, noe mer personlig.. Noen var meget elegante, bl.a. den nederlandske damen som etter min mening ble for høyt plassert. Antagelig fordi hun selv danset så fint, ja det var svært tydelig at ikke hunden var stjerna i hennes show, det var henne selv. Og at Emmy Simonsen ikke nådde opp denne gang, skyldes vel at Olsenbanden ikke er kjent i England? Synd, for jeg liker idèen, synes hun har sin egen stil, noe som er bra! Men i alle fall, god Nordisk innsats; tapre, flinke, modige damer dette! Så får heller Khan og jeg ligge rett ut mens barna til Mari og Nina løper rundt og er fremtidens freestyleutøvere og who knows, fremtidens Cruftsdeltagere?? (Foto: Bjørn Langfjæran)














RESULTATER CRUFTS 2009:
1: Bluecroft My Blue Heaven og Tina Humphrey, England
2: Somollis Blinka-Blå og Frida Binette, Sverige
3: Dapper Dame Black Chevers og Alena Smolikova, Tsjekoslovakia
4: Twice As Nice og Van Benvida's Bridgette Van Ges, Nederland
5: Mutkis Onnensoturi og Sini Eriksson, Finland
6: Darjeeling's Jewel og Claudia Moser, Sveits
7: Runival Sgurr An Lochlain og Heather Smith, Scotland
8: Iatka One Step Ahead Biba og Donelda Guy, Jersey
9: Working Stock Adventure og Marleen Van Hees, Belgia
10: Corsini Quinzano og Margaret Booth, Wales
11: Bridacre Wisp og Emmy Marie Simonsen, Danmark

1 comment:

  1. Hei Merete!
    Jeg satt og hele helgen og så på freestyleprogrammet på Crufts og er helt enig med det du skriver...

    "Ellers var det mange "vanlige" program, ikke veldig spennende, jeg savner mer å le av, noe mer personlig."

    ..også kommentarene dine på de enkle ekvipasjene likte jeg veldig godt ;)

    Hilsen Silke

    ReplyDelete