23.1.10

Kreativ teatersport


















De største utfordringene i freestyle er vel ikke å lære hunden ferdigheter? Jeg synes den største utfordringen er å velge blant det hunden kan. Å være kreativ og ha gode ideer synes jeg er lettere. Å sortere og koreografere er vanskeligere! Finne ut av hva som passer til hunden, til låta. Og så bestemme hva jeg, som tobent, kan foreta meg. Det er værre. Nå har jeg dumpet borti et kurs som vil kunne gi nye innspill i denne kreative leken. Maestro er et improvisasjonsteater hvor jeg skal få prøvd ut spontaniteten gjennom lek med tid, rom, språk og bevegelse. Jeg skal lære hvordan skape spenning på en scene og hvordan bygge opp en historie. Det viktigste er visst å lære og ikke være flink, men gripe den første ideen man får og spille på lag med andre. (Kan overføres til å spille på lag med en hund:) En annerledes måte å være kreativ på. Spennende om jeg klarer å gjennomføre.. kommer an på hvor mye bevegelser det er. Kjenner jeg meg selv rett blir jeg totalt hekta hvis jeg merker at noe er litt nyttig for freestyle. Vi må slå ut håret i freestyle, by på oss selv, ellers blir programmet kjedelig. Ja, helt seriøst. Det er ikke bare-bare! Så, jeg gleder meg til å leke litt teatersport med proffe instruktører. Legger ved et "gammelt" bilde av Brakar og meg som viser denne mimikken og utstrålingen som kan være fint til freestyle..

4 comments:

  1. Du Merete....
    Måtte le når jeg leste dette innlegget. Mest fordi jeg plutselig følte meg UTROLIG dum!! Du tar jo motet fra meg! ;)
    For det første- alle disse freestyle momentene ER ikke alltids like enkle i innlæringsveien. Ikke hvis man har som mål å imponere litt hvertfall. Og et feiende flott program inneholder MANGE.
    Og det ER da ikke alltid hunden kan SÅ mange at det bare er å velge og vrake i et uendelig antall ferdige momenter.
    Og for det andre- jeg finner det uhyre vanskelig å være kreativ jeg. Å få fram nye ideer må nok være som å føde for meg.. De må presses fram, litt etter litt, og er en smertefull prosess ;)

    Klemmer

    ReplyDelete
  2. Hehe, jeg vet, men jeg tenker høyt og skriver i vei FOR MEG SELV ;o) Du får bare ignorere det, Nina. Øvelser er vel ikke bare enkelt på begynnelsen av frestylefødselen, særlig ikke når man er så flink som deg og krever gode utførelser. Det er bare det at jeg har strevd, svettet og bannet i fødselsprosessen LENGE. Sånn er det for meg.. nei, ingenting er alltid lett, aldri vanskelig, alltid vanskelig, aldri lett..

    ReplyDelete
  3. Det er så inspirerende å lese bloggen din! Men om du ser meg i freestyleringen...mja, i lydighetsringen ser du meg hvertfall. Høyt oppe om det går som vi vil :)

    ReplyDelete
  4. Hej Merete!
    Alltid intressant att komma hit och läsa dina blogginlägg. Men måste sen också notera vilken otroligt fin bild på Khan i din bloggbanner!!!

    Kram kram

    ReplyDelete