30.5.07

Å SE

NB! Klikkertrening er som skapt for freestyle - i freestyle er det spesielt viktig at hunden er spontan, kreativ, initiativrik og glad. Freestyletrening med bruk av positiv straff og negativ forsterkning egner seg DÅRLIG - det sier seg selv. Klikkertrening derimot, gir gode muligheter til gode øvelser. Vi må ha atferd for å få tak i atferd. For å få tak i atferd må vi altså SE atferd. Dette betyr at vi må SE på hunden i forskjellege situasjoner. (Hvor mange individer kan DU SE på bildet og hva GJØR de??) Vi kan fange atferd som skjer spontant, vi kan shape fram noe morsomt bit for bit. I treningsøkter hvor vi har lagt en plan for å få tak i noe bestemt kan vi bruke hjelpemidler som targeting eller tilrettelegginger. Noen freestyletrenere bruker lokking og luring med godbit. Dette er noe jeg hverken vil gjøre eller anbefale, pga alle bivirkningene og ulempene med metoden + at jeg synes det "fordummer" hunden. Men jeg innser at lokking kan være et akutt haste-hjelpemiddel i noen tilfeller. Du kan oppnå enslags "pangstart" i treningen hvis hunden hverken er skikkelig klikkertrent, initiativrik eller har lært og lære. Jeg tviler på at hunden LÆRER en øvelse med godbit foran nesa (det er faktisk en stor FORSTYRRELSE). Den lærer i hvertfall å vente passivt på at du blir aktiv og tar fram godbiten. Men du vil sikkert kunne FÅ tak i ønsket bevegelse, så en skal aldri si aldri. Vær bare VELDIG nøye på å fjerne godbiten raskt. Er du flink å se hva som skjer og ikke skjer, så klarer du helt sikkert å lære hunden fin freestyle også med lokking! Men kanskje litt mer intelligent trening å lære hunden å apportere pølsa og vise selvkontroll? Vel, dette er travle og morsomme freestyledager uansett metoder, så lenge det er moro og hundene er lykkelige... Norsk Freestyleforening arrangerer dommerseminar og kurs med Frida Binette og Emma Willblad i helgen - gleder meg til å se hvordan de lærer bort freestyle! Så er det filming for et TV-program 3 dager til uka for Ellen, Morten, Brakar og meg. Deretter freestylekurs på Raufoss, det blir artig! Lurer på hvordan det er å ikke ha noe å "brenne for"?? Håper bare lyset mitt ikke brenner i begge ender, jeg skal legges inn på Sunnaas snart, for "totalgjennomgang" - men jeg er frisk som en halvdau fisk og håper mest av alt at hundene holder formen. Morten strever desverre og Brakar har begynt å lytte sykt etter lyder igjen, når det blåser og regner er dagene vanskelige. Da går vi i kjelleren og venter på at uværet (les: uhyret) skal forsvinne. Og etterpå er det ut og swinge på svansen i alle tenkelige og utenkelige stilarter igjen. Med en Bra kar som Brakar er fortsatt alt mulig!!!Det SER du vel? Hva mer ser du? Det var forresten 6 individer på bildet øverst, og de SITTER.

No comments:

Post a Comment