11.6.07

Også denne gang

OGSÅ I KVELD (H. Børli)

Også i kveld
roper det bakom skogene.
Også i kveld
ligger noe våkent
og stirrer.
Jeg kan ikke nevne navn
på navnløst
-
jeg har ikke de signedes munn
men også i kveld
skinner det bakom skogene
i skjær av blod og fiol.
Alt det ensomt-vakre,
det heimløse
som ber om bolig
i mitt sinn,

i min sang.
Jeg hvisker i vinden

med lepper besmittet
av døde ord:
- Forlat oss vår skyld!
Jeg eier ikke et fredet sted i min sjel.......

Hva mer er å si - egentlig? Børli og bildet av alaskan husky, Che sier så himla mye. Og jeg orker knapt å åpne min munn. Det behøver jeg heller ikke. Idag er Dagen for hvile. Virkelig. Jeg visste at juni ville starte som et kanonskudd og hvis en selv praktisk talt er kanonkula, så vet en jo ikke om en overlever. Vel, det har gått bra så langt - ganske "kanon"! Også denne gang. Også i kveld. Til tross for blærekatarr og spasmer - på grunn av glede, vilje og støtte fra Per Ole, Ellen, Eva, Renate, Anki, Mami, Brakar.... Dommerseminar og freestylekurs 1.-3. juni med Emma & Frida fra Sverige var en knallsuksess og innebar stor innsats fra Ellen
Det var utrolig mange småting for "vertinnen" å ta tak i før, under og etterpå. Hun var nødt å brette opp armene - lederskap er ikke dovenskap!! Kurset ble forøvrig proffesjonelt gjennomført av de to erfarne, flinke instruktørene med usedvanlig lydige og tålmodige hunder...

Freestyleengasjementet måtte for Ellen og min del fortsette i fire heite, strevsomme marerittaktige og litt morsomme dager med TV-opptak. Det vi har vært med på var ganske sprøtt og ga oss en anderledes freestyleerfaring. Spennende hvordan det blir på TV - det var særdeles vanskelige forhold og nærmest en håpløs oppgave å få. Det var dessuten altfor varmt for hundene. Umiddelbart etter disse tøffe dagene var det siste innspurt med freestylekurs på Raufoss i 30 VARME grader. Jeg forstår ikke hva som gjør at en klarer å skjære igjennom alle kroppslige hindringer og rett og slett ha det gøy uansett? Er det freestyle? Er det hundene og deltagerne? Er det Brakar? Er det summen av alt? Jeg fikk overnatte hos min råtøffe venn Anki som har Alaskan Huskies - absolutt fantastiske hunder sett med mine øyne. En potensiell dansepartner? Eller best egnet til å trekke sleder..... hmm.
Jeg føler jeg har danset fra meg for noen dager, armene er støle fra å prøve å være elegante, beina skjelver fra å gå mye, kroppen kaldsvetter fra å takle varmen og hodet forsøker febrilsk å ikke tenke på neste freestylekurs, neste trening.. Vi har nemlig nytt parprogram på gang og det skal bli moro! Men også i kveld roper det bakom skogene..... Og nå, 4 dager på Sunnaas.



1 comment:

  1. Alltid

    Alltid
    noe som roper,
    alltid
    våken,
    alltid
    et rastløst sinn,
    en sterk vilje,
    alltid
    ensom,
    alltid
    smerte.

    Låne stemme
    til ropet,
    til den som våker
    til det rastløse sinn og den sterke vilje,
    til ensomheten og til smerten.

    Alltid
    når hjertet brenner.
    Seende går med hvit stokk,
    ikke for å finne veien, men slå seg frem.
    Alltid
    når hørende hører,
    men ikke de tause skrik.

    Alltid
    når sjelen våker
    og viljen vil
    mer enn kroppen noensinne kan klare
    så strekker vi oss langt
    utover begrensningene
    og hvisker stille
    ”kom inn om du tørr”

    Alltid

    ReplyDelete