27.4.07

Snu seg 180 grader

Jeg inviterer til FREESTYLETRENING ved Furuberget Grendehus, Tosebygda kl. 12-14 i morgen, lørdag. Alle som er interessert i å vite litt om hva freestyle er eller som vil trene selv - er velkommen! For veibeskrivelse, se under veien til oss: http://www.hundenett.no/brakar

Flere har nylig spurt meg om hjelp med å lære hunden å snu seg halvt rundt i front. Denne øvelsen er utgangspunkt for at hunden skal kunne rygge mot deg, helst fra et stykke unna - avstanden læres inn gradvis - som med det meste :) Denne øvelsen (og mange andre) er forøvrig nøye forklart og vist med flere bilder i freestyleboka (har du ikke kjøpt den enda??) Hunden skal også stå i ro et øyeblikk og vente på neste signal, som jo kan være hva som helst (ikke nødvendigvis å rygge, slik som Brakar skal på bildet!) - selv når du er noen meter unna. Altså: Ha hunden stående med kontakt i front, gjerne med en kant på den ene siden. (Da er det lett for hunden å holde posisjonen.) Jeg brukte fingertarget et par ganger for å få Brakar til å "tenke på" å begynne å snu seg. Klikk, gi godbit i "kjøreretningen", gjerne kast den et stykke foran deg. Hold igjen klikket etter hvert slik at hunden gradvis må stå lenger i snudd posisjon. Etter noen få økter med fingertarget shapet jeg resten av øktene til han endte i 180 grader. Jeg gikk også veldig raskt vekk fra veggen og økte avstanden mellom meg og Brakar sakte med sikkert. En øvelse vi har hatt mye glede av og som kan settes sammen med mye annet gøy!

Hvis hunden kan peke på musematte, kan du også prøve å ha hunden i front, legge en musematte på et bord bak hunden eller bruk en alley oop og så avvente egetinitiativ til å snu seg og peke på matta. Klikk for små bevegelser. Hvis du vil ha et håndsignal på øvelsen tar du vare på et elegant signal fra fingertarget, men etterhvert bør du sette på ord. Når enden er god er vel allting godt? (Foto Ellen Christensen)

No comments:

Post a Comment