30.10.08

Ligner på..

Status Khan 15 mnd: God toleranse for endel forstyrrelser, for eks. hunder som trener noen meter unna (bare ikke kom heelt innpå...), menneskemengder, trapper, glatte gulv, trafikk, musikk o.a. støy. God kontakt og god fart. Lav toleranse (dårlig selvkontroll) overfor hylende og løpende hunder, ovenfra-og-ned-håndtering og annen type press-inn-i-hjørne. Da blir han usikker, han mangler litt sans for humor, er en seriøs hund, ordentlig av seg lissom. Men, vi trener og de læringsformene som er aktuelle her, er habituering og sensitivering. Hvis han reagerer mindre og mindre på en hånd som kommer ovenfra, habituerer han. Hvis han reagerer mer og mer eller like mye for hver gang han blir utsatt for hånda, skjer en sensitivering og han blir ikke bedre. Jeg ønsker selvsagt å oppnå habituering. Dette med habituering er litt kinkig. Hunden må nemlig ALDRI utsettes for et så kraftig stimulus, som f.eks. at èn skremmer han så han må trekke seg, vise tenner.. da skjer en sensitivering og han vil bli mer usikker. Fordi jeg er dødelig klar over dette, ønsker jeg innstendig å kontrollere situasjonene og læringen! Det går sikkert fint, Khan er en vennlig, god bamse, om enn litt fjortissusikker noen ganger altså. Han tar imot fremmede besøkende med stor vennlighet og elsker sine venner, noe han viser med stor entusiasme! For første gang i historien har jeg tillatt at min hund hopper opp på folk av glede - noen tror jeg har blitt gal, andre ser at jeg har roet meg;) Khan har nå etterhvert fått god forståelse for mange lydighet- og freestylemomenter i ulike settinger, avstander og posisjoner i forhold til meg. På lørdag skal vi vise litt freestyle på et arrangement i Askim. (Får tro det går bra - han har jo klart å vise før:) Fot venstre og høyre side *mellom*snurr* slalåm* åttetall*rygge slalåm*benløft begge forbein + ett bakbein*snu og rygge mellom bena* hopp* hilse* rulle* handsup* bakke*gjennom*rundt*skift og selvsagt stå*sitt*dekk*legge seg* apport*takk* lukke*værsågod*ta den*buret*fri*ok fri.. Han tilbyr opp på to, snu halvt rundt og vent, dukke under arm... vel, vel, nok nå, jeg legger ved bilder av Khan's vakre mamma Aicha (øverst), lånt av Ann-Merethe Rønning, og flotte pappa Arv, bilde lånt hos farmor, Merethe Boneng, Heierås kennel. Hvem ligner Khan (nederst) på nå ?

3 comments:

  1. Tja... Akkurat på det bildet ser han ut som en blanding av begge, men han er vel den som likner mest på sin mor i hele kullet tror jeg :) Han kan enormt mye allerede Khan, og jeg gleder meg til å se dere gå etter hvert! Og du - det bildet av Aicha er det nok jeg som har tatt *he he*

    AM

    ReplyDelete
  2. Enig! Khan har mamman's utseende, men ikke uttrykket i blikk og fjes; det er pappa's - og Khans :o)

    ReplyDelete
  3. Så har man lagt noen bilder i bloggen *mumle om bedre linse eller bedre fotograf* Men så flinke dere er!

    ReplyDelete