19.4.09

Freestylesøndag




Michele Pouliot begynte med freestyle i 2006 og har gjort det bra. Hun er en entusiastisk klikkertrener, og som sjefstrener i "Guide Dogs for the Blind” har hun revolusjonert utdannelsen av førerhunder i USA ved å innføre klikkertrening. Hun er medlem av Karen Pryors ClickerExpo-fakultet og på fritiden konkurrerer hun i freestyle med sin springer spaniel og sin aussie - begge oppnådde Musical Freestyle Championships i 2007. Idag deltok jeg på instruktørsamling med Michele, via Canis. Khan og jeg fikk en inspirerende dag "til ettertanke" på Rica Hotell, Helsfyr. Michele synes (som jeg!) at freestyle er en vanskelig hundesport, men hun elsker å jobbe med kreativ koreografi, få publikum til å le. (Me too!) Michele liker ikke å prøve å være elegant, men synes det er moro å gå inn i en rolle sammen med hunden. Hun har gjort noen spesielle program til musikk fra phantom of the opera and the good, the bad and the ugly. Jeg synes hun hadde masse kreative ideer, og jeg likte stilen hennes. Vi lo høyt og inderlig da vi planla noen momenter i mitt nye program! Dette var en vitamininnsprøytning, noe slike seminar med utenlandske utøvere alltid er. Det er alltid noe å hente, andre innfallsvinkler, nye ideer og uttrykk til gamle øvelser. Michele jobbet nøye med kun 4 (jeg ville valgt flere) grunnposisjoner som hun satte verbal cues (ord) på, og så kommer alle treningssignaler i tillegg, avhengig av koreografi. Men uhu - jeg orker ikke tenke mer idag, jeg må sove og hvile ut slik at jeg kan oppta treningen med Khan, ble jo inspirert (heldigvis). Vi skal prøve noen av teknikkene hennes, men bare prøve - for jeg har egne teknikker jeg er veldig fortrolig med. Khan har vært flink og det kjentes godt å være "på banen" igjen, littegrann i hvertfall. Hyggelige, flinke klikkertrenere, også to hankjønn, som selvsagt ikke var interessert i freestyle egentlig ;o) Jeg utfordret dem begge (selvsagt) til å trene freestyle, men pst Morten, ikke velg killer- eller horrorprogram - passer best med humor for deg, eller flat tango! Og jeg gleder meg, gleder meg ... men nå HVILE. Jeg vet at jeg kommer til å drømme om kicks, pivots, bend the neck, hight jumps m.m, gjesp.. Bend over, roll, turn... gjesp.

1 comment:

  1. Missunnelig :-)
    Er hun en dame freestyleforeningen kan ha nytte av? De skryter fælt av henne på diverse freestyle lister :-)
    Nina
    www.hundifokus.no

    ReplyDelete