18.6.07

Å bety noe betyr alt

Jeg er glad og føler ydmykhet når jeg får positive tilbakemeldinger på noe jeg gjør, er eller står for. Sånn er det antagelig for de fleste av oss. Men jeg sier det. Når jeg får meldinger og mailer fra fremmede eller ukjente venner som forstår, som ser, som deler og forteller litt fra sine liv med hunder eller sykdom, gleder og bekymringer, så betyr det mye - nesten alt for meg og jeg takker dere inderlig. Jeg setter pris på bekreftelser på at noe jeg selv føler jeg er blir verdsatt. Så enkle er vi mennesker. Så egoistiske. Jeg vil gjerne gi av meg selv, dele så mye som mulig med de som vil ha - hva har jeg egentlig? Gjennom mange år har jeg lært mye om personlig framgang og tilbakegang og om aktuelle og uaktuelle metoder for trening av hund - i det minste. Efaring gjør ikke klok, men god erfaring gir god læring og gjør kanskje også litt klok? Jeg har 35 års erfaring med hunder, men all den erfaringen har ikke betydd like mye. De siste 10-12 årene derimot, har lært meg mest om nettopp, hunder, atferd og læring. Jeg må prioritere mitt engasjement med hard hånd, for kraften strekker ikke til. Tid har jeg jo nok av. Jeg savner energi til å vise engasjement i flere leire, å spille på enda flere strenger. Men, det eneste jeg gjør idag, er å danse med min hund, skrive noen velvalgte ord, male farger på et hvitt lerret, hakke en vott, vest eller veske, spikke på en trebit, trå varsomt i gresset, se meg rundt, lytte, ta meg av noen nære ting, småting og bagateller i den store sammenheng. Det er så lite! Det ER det. Heller ikke kan jeg svømme naken rundt i en kald, deilig innsjø. Da blir jeg syk, syk i kjernen. Det er et savn, for jeg har alltid elsket å svømme og leke i vann, vannmann tross alt, og alltid mer under overflaten enn over. Så får jeg heller se på når Brakar og Morten bader! Være glad for andres framgang - det betyr også alt - jeg mener det.

No comments:

Post a Comment