17.6.07

Hyper og ro

YIHAA! Jeg har fått påvist en ny "sykdom"; hypertyreose (høyt stoffskifte) og uten medisinering er det duket for både hjerneslag og hjerteinfarkt - men herlighet, dette skal da ikke jeg ha!? Selvom dette passer utrolig dårlig sammen med MS, som ikke tåler det presset, det "kjøret" jeg bedriver... MS krever ro og energiøkonomisering for ikke å få attacks/schub som vil gjøre meg mer og mer handicappet. Hypertyreose er årsaken til min kroniske uro, rastløshet, konsentrasjonssvikt, varme/lys/lydintoleranse, irritabilitet m.m. Jeg har en forstørret skjoldbruskkjertel (struma) - men hva SKAL jeg med alt dette?? Jeg har ikke bedt om å få det! Må få medisiner straks slik at det blir en bedre balanse i kropp (og sjel). I helga har vi i alle fall vært ved Yddin/Beitostølen og kost oss i freden og roen. Vi lånte min venninne, Elisabeth Schaanning's laftete lille "Gjestebua" ved Gravfjellstølen i kanten av Jotunheimen - en sann drøm for en stresset sjel som meg, og Brakar og Proffen koste seg grenseløst. Kanskje vi kan dra en tur hit i ny og ne innimellom freestylekurs og -oppdrag? Jeg vet jeg trenger et sted som innbyr til å slappe av uten PC og aktivitetspress. Men jeg elsker også å trene freestyle - hvordan skal jeg kunne gjøre "ingenting"? Men på en plass som dette, hvor roen ER og jeg føler jeg ER tilstede i et liv 100 år tilbake i tid, så trives jeg godt. Jeg elsker å rusle rundt i lyngen og gjøre ingenting annet enn å se på hundene, lyset, fjellet og jeg tenker på hvor godt vi har det. Her er det solcellebelysning og vann i et oppkomme borti lyngen. Så lenge det er dyr og natur er det håp, og så lenge det er stille er det absolutt fantastisk og sjelebot. Her var det fint å lade opp sine batterier og etter denne helgen er jeg klar for mer freestyle igjen. Hyper eller rolig!

3 comments:

  1. Med din "stå på"-innstilling klarer du dette også, Merete! Jeg er imponert over den positive holdningen din, for jeg forstår at ting kan være temmelig vanskelig i blant.
    Vær takknemlig for at du fikk gaven det er å være natur- og dyre-elsker.
    Prøv kostholdet "mitt" - om enn kanskje mer moderat, og meditasjon.
    Jeg er ganske hyperstressa inni meg i perioder, men samtidig merker jeg en permanet ro (skjønner du hva jeg mener?).
    Jeg følger, som du skjønner, jevnlig med på bloggen din. Bruker den som inspirasjon, for jeg må bli mer aktiv med hund igjen og håper å få "gløden" igjen i løpet av sommeren. Ble ikke så vellykket freestyle-kurs for meg - det første kurset vi hadde meldt oss på i år, og som jeg gledet meg sånn til! Var utslitt og hadde verken inspirasjonen eller gleden som var nødvendig (har jobbet hverdager og helger fra begynnelsen av mai). Stakkars Kaja....
    Tenker på deg.
    Anne-Berit :)

    ReplyDelete
  2. "Snufs", takk for omsorgen Anne-Berit, jeg er sikker på at du får inspirasjonen tilbake snart - bare roolig så ;o) Husk, korte økter, klikk de små verdifulle øyeblikkene, et raskt løft av en labb, en liten hodebevegelse - Kaja har sikkert noe unikt som er "hennes" - klikk - og det har du og!!

    ReplyDelete
  3. Ja Merete, dette OGSÅ klarer du! Er stadig inne å leser bloggen din, den er veldig inspirerende.
    Elsebeth, Targa og Tilde

    ReplyDelete