23.6.07

Freestylekonkurranse i regn

Jeg er imponert over innsatsen til de glade swingende svanser under konkurransen på Rosenholm igår. 8 våte ekvipasjer stillte i konkurranseklasse og 5 i oppvisningsklasse til tross for regnvær. Det var også et oppmuntrende publikum tilstede og disse fortjener virkelig takk - det blir nemlig ikke mye til freestyle uten et publikum! Men siden jeg er langt mer pysete og "væravhengig" nå enn for få år siden, så tillater jeg meg å nevne det, nærmest for å overbevise meg selv om at det fortsatt ikke finnes dårlig vær; Brakar og jeg gjorde faktisk vår beste konkurranse i lydighet Elite i langt verre regnvær enn igår. Vi fikk full pott gjennom alle øvelser bortsett fra litt trekk da han en gang rista sin søkkvåte pels. Jeg "dynka" Brakar på forhånd så han skulle habitueres til vannet, så regnet betydde ingenting for han da vi var i ringen. Likevel, jeg synes det var godt gjort av disse freske ferske freestyleekvipasjer å stille i konkurranse i regnet. Det var ingen sak for min del, jeg satt godt beskyttet under et telt og var dommer, se bilder som Jane har tatt, og lagt ut her: http://s106.photobucket.com/albums/m271/janeogsnorre/freestylekonkurranse/?start=all
Jeg mener det er litt forskjell på å være i kunstnerisk "mood" som ønskes i freestyle, hvor man skal prøve å vise "groove, goof og feeling" i øsende regnvær, og på å bli kommandert rundt stiv og strunk på en lydighetsbane uten å skulle improvisere eller være kreativ. (Skjønner du hvorfor jeg liker freestyle best? Det er rett og slett moro å få lov å være kreativ, leken og spontan!) Vel, min gamle, gode venninne Brit, fra Klemetsrud hadde en fantastisk god evne til nettopp slik spontanitet og lekenhet igår, og jeg er imponert av innsatsviljen og positiviteten til Lisbet med Becky. Ellers har vi Eva og Knerten som er mine favoritter - denne gang ble de også tildelt premie for "beste rekrutt" i oppvisningsklasse. Ikke dårlig, Eva - og vi la merke til Knerten's glade hale og baklengs rundt! Vinner ble Hanna med Priscilla, som klart viste best freestyle og som dessuten var den som modig vandret rundt i regnværet i et gjennomtenkt antrekk, en viktig del av freestyle. Alle hadde det mer eller mindre moro igår, jeg sier mindre fordi noen hunder tydelig vegret seg mot lyder, regn osv. Men de fleste hadde en fin stund med en dansende hund og selvom nivået på freestyle ikke er høyt i Norge, så er vi i alle fall godt i gang og mange har absolutt et potensiale! Det gjelder å våge å gi av seg selv. Og det gjelder å lære seg kunsten å trene hund positivt og effektivt slik at hundene ikke behøver å få trekk pga dårlig grunntrening og motivasjon, som for eksempel dårlig utholdenhet på kontakt. Jeg har filmet konkurransen og skal titte nærmere på den om en ukes tid - først skal jeg nemlig på digitalt fotokurs i Trøndelag en hel uke - vi drar i morgen tidlig. Hundene blir med, jeg skal trene med Brakar på fritida og jeg gleder meg til å lære mer om fotografering og bildebehandling. Utrolig gøy å drive med hund - det inkluderer jo også å fotografere og filme dem i alle mulige og umulige situasjoner. Sånn ca. 24 timer i døgnet er passe - eller hva?

1 comment:

  1. Takk for sist og for hyggelige ord!
    Det var utrolig moro, selv om ingen kan påstå at værgudene var i godlune. ;-)
    Jeg lærer noe hver gang det skjer noe i freestylemiljøet, og jeg er takknemlig for alle som er tålmodige ifht Beckys engstelse for mennesker. Hennes selvtillit blir bedre for hver gang, og jeg skule gjerne takket hver og en, så om noen av dere leser dette, så Takk for hjelpen!
    En spesiell takk til positivt dommerpanel, som inspirerer oss til videre trening - takk for at dere er til!
    Sommerklem og boff,
    Lisbet og Becky

    ReplyDelete