27.8.07

Kurs i sorg og glede

Hvor gleden lo gråt sorgen dypest nede og lett ble gleden sorg og sorgen glede (Shakespeare)

Ja, livet GÅR videre med sorg og glede som to uadskillelige. Morten er selvfølgelig dypt og inderlig savnet først og fremst hos Ellen og jeg lider for og med henne. Hans usynlige nærvær fører til at følelsene tar overhånd ved ulike anledninger også for meg, og i stor grad på helgens freestylekurs i Oslo. Jeg startet kurset med å miste en bit av selvkontrollen foran kursdeltagere der jeg stod med power point'n med flotte bilder av Ellen & Morten, Brakar og meg. Det var ikke helt enkelt. Da jeg også ble oppfordret til å vise filmen av vårt parprogram, var jeg forberedt på min reaksjon og gikk en tur på gangen mens filmen ble vist. Takk, kjære kursdeltagere! Siden Brakar og Morten faktisk er de første norske hundene som deltok i en offentlig freestylekonkurranse hvor de altså ble nr. 2 i par, er de en selvfølgelig del av freestylens historie i Norge. Ellen og jeg har vært så heldige å kunnet VISE det vi preiker om på freestylekurs, dette er vår styrke og glede. Fra nå av må Brakar jobbe i ensom majestet, det er tyngre.. Vel, jeg tok meg en "snurr" og kurset gikk sin gang med meget hyggelige og veldig engasjerte kursdeltagere. Det var litt tøfft siden sorgen gråt dypest nede, men Brakar gjorde sorgen om til glede. Jeg er så ubeskrivelig stolt av Brakar mens tankene samtidig går til Morten - til Ellen.

Jeg var observatør på klikkerkurs med Neal Wallis i Indre Østfold Hundeklubb forrige helg. For min del er det interessant å vite hvordan andre erfarne klikkertrenere trener hund og hvordan de holder klikkerkurs. I løpet av de siste 10-12 åra har jeg gått utallige kurs hos de beste hundeinstruktører, atferdsnerder og fagfolk fra Norge og utland. Jeg har lang erfaring med hva som er god kurspedagogikk - jeg vet hvordan et godt kurs skal være. Neal Wallis var nok en god hundetrener for IPO og servicehund, han var flink til å demonstrere shapingprosedyrer, men veldig fornøyd med kurset klarer jeg desverre ikke å være.
Her er bilder av noen av deltagerne på freestylekurset i Retrieverklubben, avd. Oslo avholdt ved NKKs lokaler på Bryn 25.-26. aug. Se også referat her: http://www.retrieverklubben.no/cm/public/openIndex/view/page1.html?ARTICLE_ID=1188847185291













No comments:

Post a Comment