9.12.07

Kahn på kurs

Hei - hei - jeg innrømmer latskap! Det lå litt langt inne dette med kurs nå. Ettermiddagene i desember liker jeg nemlig best å tilbringe ved hjemmets lune arne for å si det sånn, eller rett uttafor døra for å trene to terviser på engang sånn i forbifarten. Ja, her må bedre og strammere rutiner til, og Brakar han trenger ikke være med på absolutt alt, (jeg snakker litt strengt til meg selv her!) Han er min flinke, bortskjemte, fantastiske, bombastiske superstar, som fortsatt elsker å trene, danse og jobbe. Men, tross alt, ungdommen må fram!! Så, jeg klarte å motttttivere meg til å melde kule Kahn og meg på kurs - vi vil jo være sammen med Ellen & Frikk må vite. Så, dermed er kurskarrieren igang påny. Hvor mange kurs, seminarer og foredrag jeg har fått med meg, med og uten Brakar har jeg ikke tall på, men de er mange. Og Brakar har lært alt jeg noengang har drømt om at min hund skal kunne. Nå er det Kahn som står her i startgropa eller rettere sagt, ligger i startgropa ved min side.

Og i morgen er det ny økt på Lysaker hos Fanny & Thomas. De er flinke - det vet jeg - Khan vil ha stor nytte av miljøtreningen og i tillegg vet jeg at de vil komme med diverse øvelser og knep for å strukturere treningen. Lurt for de med litt konkurranseambisjoner (og DET har jeg??) Vel, jeg har min egen stil og det funker fint, men alternative teknikker og oppdaterte tanker rundt klikkertreningen kan likevel gi meg nye ideer og inspirasjon. Jeg kan både forbedre meg og fornye meg. Vi er alt igang med lekser; få fram leking med mer intensitet, noe jeg har jobbet med, men som er fint å få gjort mer av (lek er ikke min sterke side, av ulike helsemessige grunner) og utvidet burtrening (bruke bur på forskjellige arenaer). Fri ut av buret må læres (belønnes) som egen atferd. Og så viktig å legge inn omvendt-lokking ved sitt-dekk-stå, som vi har frivillig i en "mappe". Han kan ikke ta godbitene selvom de slippes på bakken eller jeg vifter med dem foran nesa hans. Han må holde øyekontakten og posisjonen for å få værsågod og godbit rett i gapet. Jeg må følge med på intensiteten og kroppsspråket hans, han er en følsom fyr. Det er viktig at han får utvikle seg til å elske å jobbe, han skal være helt sikker på at han får belønning og at alt bare er moro - moro - moro, seriøst :o) Og han er en drøm, ja, en virkelig kul khan...

Ellers har vi hatt besøk av Anniken og Gjermund idag og de har laget en liten "story" på sin hjemmeside under "opplevelser". Det var veldig koselig å sitte i lavvoen ved bålet og drikke gløgg sammen med dem! Vi var også i Hønsebua for å titte på alt vi har der. (Er det flere som har lyst å komme å titte, så er det bare å ta kontakt - jeg elsker å få besøk og vi har noen fine ting på julesalg...) Anniken liker også å lage ting&tang av naturmaterialer, og som innbarka belgereier har vi mange ting til felles. Egentlig burde vi lage en klubb som kan hete "kreative hunder og hender"!!!!



No comments:

Post a Comment