31.12.07

Letohallen

Jeg har aldri vært engasjert i å gå på utstilling med hunder, jeg bryr meg veldig lite om å fiffe opp hunden og pelsstell har aldri vært min sterke side. Jeg synes at hundene er vakre samme hvordan fasaden er. Men jøss, at god fysikk, riktige proporsjoner og korrekt vinkling er viktig, ja ganske avgjørende for at hunden skal kunne fungere bra til allslags aktiviteter forstår jeg bedre nå. Brakar og bror Morten er selv klassiske eksempler på dårlig funksjonalitet pga feil i fysikken, og seriøse helseplager har jeg selv levd med i 20 år - det er ganske begrensende, om en går på fire bein eller to bein. Så, ære være de som jobber for å oppdrette sunde og stabile hunder med sterke kropper, gode hoder både inni og uttapå. Og jeg innser også at det å "handle" en hund, heller ikke er noe alle og hvermann kan gjøre bra, dvs slik at hunden får vist seg fra sitt beste. Både Ellen og jeg, og flere med oss, lærer hundene å gå med kontakt i ulike fotvarianter. Dette er ikke ideelt når man plutselig må vise hundens frie bevegelser (istedet for hvor fint den går fot). Men, pytt, har man en god hund, så ser vel dommeren hunden likevel, og vil klare å dømme hunden bra? De ser vel hundenes bevegelser og kropp selvom hundene ser opp på eier og dermed får litt sleivete fraspark, eller? Joda, både Frikk og Khan gjorde det bra i ringen. Frikk ble BIR valp, vellfortjent - siden han tydelig var den vakreste, kjekkeste, flotteste lille valp i går! Ellen førte han fint - veldig flinke var de. Vi var så stolte av dem. Khan var også meget bra og dommeren sa at valpene var meget vakre og fine, og slik lød kritikken til Khan: "Tiltalende, av meget god type. Velutviklet hode. Godt uttrykk. Korrekt bitt. God underkjeve. Fine ører. Tilstrekkelig forbryst. Kort, god kropp. Typiske vinkler bak. Bevegelser korrekt fra siden. Noe smal bak. Lovende pels og farge. Trivelig temperament." PERFEKT:o)
(
Foto: Renate G. Nydal og Per O. Huser)

3 comments:

  1. Hei hei!

    Takk for en hyggelig dag i går :o)
    Dere var bare sååååå flinke begge to, og det var veldig gøy og se dere i ringen :o)

    Klem Ann-Merethe

    ReplyDelete
  2. Ja, det var moro gitt! Men i dag da? Èn mann i senga med hundeallergiplager og èn ikke-bra-kar i kottet i kjelleren. Huffameg! Jeg får ta med de to virkelig barske kara, Khan og Proffen, fyre opp i lavvoen i kveldinga og tygge litt på noen bein sammen med dem. Godt nyttår!

    ReplyDelete
  3. Takk for i går! Fiine gutta sine det :) Tenker på Brakar og føler med han. :( Her går det foreløpig bra, og det håper vi det fortsetter med! Godt Nytt År da du! Klem fra LN

    ReplyDelete