28.12.07

Kosehund og og...

Jeg har en kosehund. En som sitter på fanget eller ligger på teppe og stønner som en gammal gubbe. Og denne gutten skal absolutt få lov til å sitte på fang og ellers ligge der han ønsker. Jeg gir Kahn flere "fordeler" enn jeg pleier, sånn er det med den saken. Kahn har krøpet innunder huden min, oppunder armer og bein, og inn i mitt hjerte - og alle som har møtt han har blitt dønn sjarmert. Han er kul, med et herlig vesen. Men jeg kjører strenge treningsøkter, jeg trener mindre, men strukturert. Jeg prøver nå å la være å belønne hans initiativ hele tiden - vi trenger pauser, jeg får trene meg selv til å se på noe annet enn hundene.. Men han vil gjerne gå mellom beina mine sånn i farta, det er jo selvsagt noe jeg trenger til freestyle, så....vel, ehem. Brakar synes denne etterhvert stoore valpen tar ganske mye plass, men det går helt fint, Brakar er selvsagt Kongen. Og jeg holder meg i form; to terviser som vil trene og ture er ganske mye for min del. Jeg trener likevel mindre enn før og jeg bestemmer nå i større grad hva vi skal trene på i øktene. Etter kurset hos Fanny og Thomas som jeg hadde veldig godt av, ble jeg minnet på endel viktige ting fra da jeg tok Canis-instruktørutdannelsen. Det var bra. Men vi koser mye og vi har lagt inn flere hvileøkter. I morgen skal vi til og med på valpeshow. Det er ca. 30 år siden jeg deltok på en hundeutstilling, det blir moro. Vi skal møte i Letohallen kl. 11.30. Selvom jeg synes Khan er nydelig, og både oppdretter og Merethe Boneng som har pappa Arv, samstemmer helt objektivt sett - så vet jeg ikke hvordan han er i hht standarden. Han er sikkert normalt valpete, litt tynn kanskje, noe jeg synes er bra - tykke valper er ikke sundt. Jeg synes han ser sprek, flott, stolt og muskuløs ut for alderen. Pelsen er nydelig. Hode skal være "høyt båret, langt uten overdrivelse (?), rettlinjet, godt utmeislet og tørt (?) Skalle og snuteparti omtrent samme lengde, snuteparti høyst en anelse lengre, noe som gir hodets helhet en fullendt avslutning.. Snutepartiets lengde lik eller noe lengre enn halve hodelengden". Ikke helt enkelt å tolke dette! Og øynene - middels store, verken utstående eller dyptliggende. Svakt mandelformede og skråstilte. Brune, helst mørke, sorte øyelokksrender (høres vakkert ut!), blikket direkte, oppvakt, intelligent og undersøkende. YES, der har vi Kahn! Og 55 cm i mankehøyde.........

3 comments:

  1. He he :O)
    Khan er fin gutt han! Og pelsterapi får man jo aldri nok av uansett ;o)

    Jeg er spent på morgendagen... Jeg kommer fra Leto nå, har vært tilskuer, og det var vannvittig trangt desverre... men Khan fikser nok det med opphøyd ro vil jeg tro ;o) Og vakker - ja det er han (helt objektivt sett fra oppdretteren *he he*)

    Jeg gleder meg til å treffe dere i morgen!

    Klem Ann-Merethe

    ReplyDelete
  2. Masse lykke til på første valpeshowet i morgen - om ikke dommeren ser Kahn's skjønnhet så er det fordi dommeren er dum og blind :)

    ReplyDelete
  3. Gratulerer til fin-fin debut i misseringen!

    Vi er jo så objektive, og Khan har alt det der som står så pent skrevet i standarden vet du ;-) Og enda litt til!

    Jeg er stolt av gutta som tar Leto som en lek, jeg har selv vært der inne og det frister ikke akkurat til gjentagelse...

    Håper Khan sin kritikk snart kommer på nett, så farmor får se hva dommeren sa. Regner med det var mest skryt ;-)

    Godt nytt år!

    Mvh
    Merethe på Heierås

    ReplyDelete