13.10.09

It's showtime






















Som ledd i utdannelsen av autoriserte freestyledommere i Norge har Emmy Simonsen vært her og holdt dommerkurs i regi av NFF. Uten dommere, ingen konkurranser. Og det trengs regler. Nytt regelverk er nylig sendt NKK. Freestyle og heelwork to music blir med stor sannsynlighet offisielle konkurransegrener i 2010. DA er et stort mål nådd, og likevel vil dette bare bety begynnelsen på noe mer. Regelverket vårt er i stor grad basert på det danske, derfor er det naturlig å lytte til Emmy og ta del i hennes erfaringer som utøver og dommer i sporten. Emmy har vunnet utallige danske konkurranser og er en av frontpersonene i etableringen av HTM i Danmark. Dessuten ble hun og sheltien Biscuit nr. 4 på Crufts i 2007! Hun er riktig inspirerende og lytte til fordi hun er erfaren og kunnskapsrik, og det skinner igjennom at hun brenner for sporten. Jeg vet hvordan det er å brenne for freestyle, tro på det. Gleden over å få dele entusiasme med andre er stor - vi var hele 11 potensielle dommere på kurset, noe jeg synes er fabelaktig med tanke på hvor få aktive utøvere vi er i Norge. For at en ny hundesport skal vokse, må det i tillegg til ambisiøse ekvipasjer også arrangeres konkurranser, og noen må dermed påta seg jobben med å dømme. Å være dommer av en kunstart er ingen dans på roser. Freestyle, som annen type dans og drama vekker nemlig sterke følelser. Jeg husker godt følelsen av press og stress i dommerpanelet som jeg var del av under Nordisk Mesterskap i Sverige i fjor - det var herlig heftig! Det er enklere å dømme for de som selv trener og konkurrerer i freestyle. Bedømning krever et skarpt blikk, kjapp tenking og godt kjennskap til regelverket. På kurset fikk vi trent bedømning av freestyle og HTM, to ulike grener som begge dømmes i de tre hovedkategoriene utførelse, vanskelighetsgrad og musikk og fortolkning. Det gjaldt bl.a. å se om programmet var som forventet, dårligere eller bedre enn forventet, eller var det kanskje en strålende prestasjon?? Emmy oppdaget at vi norske var sikrere og jevnere i vår vurdering av freestyle enn av HTM -naturlig nok. Vi må se fler HTM-program, få bedre kjennskap til hva denne grenen er. Dette er mulig helgen 14.-15. november da NFF arrangerer kurs i HTM. Mer info her. Jeg har selv allerede deltatt på dette kurset i Sverige - og det anbefales. Lydighetsfolk og andre som ikke våger seg på freestyle, burde forsøke denne nære og mer presise grenen av kreativ lydighet. Man lærer hunden 10 ulike fotposisjoner som skal koreograferes og fortolkes til valgt musikk. Vakkert heelwork er vakkert å se på og moro å trene på, det òg! Ja, dommerseminaret var spekket med gode ideer og nyttige tanker rundt freestyle og HTM. Takk til Emmy Simonsen og takk til NFF for en lærerik og nyttig helg. Jeg gleder meg til mer moro med freestyle. Jeg gleder meg til fremtiden, også til nærmeste fremtid, og det hjelper med vitamininnsprøytninger om høsten!!

No comments:

Post a Comment