24.1.08

Hvordan går det a

Tja, hvordan går det, hvordan går det med treningen av Khan? Jeg trener lite. Vi gjør litt nå og da og jeg har mine rutiner. Min måte å leve på har for lengst satt seg fast i ryggmargen når det gjelder samspill med hund. Khan har det fin-fint. Han leker mye, med Brakar eller Proffen (men ikke med meg..), han er glad, vakker og alt som er godt, ja en veldig kjekk liten (ehh....) kar! Han har begynt å lære seg noen få prioriterte ord, og tilbyr ellers et knippe "øvelser". Konkurranselydighet er altfor kjedelig, så sånnt blir ikke prioritert gitt, kun noen få runder med utgangsstilling og diverse fotvarianter, + av og til dekk, sitt, stå, men det er kjedelig og gjør meg fort urolig. Men det kan vi ta senere, når det blir gøy. Hvis det blir gøy. Noen freestylebevegelser derimot, koser vi oss med i ny og ne. Særlig i ny. Samværet, samspillet, samarbeide med mine fantastiske hunder redder meg fra å miste siste rest av artige aktiviteter. En liten slalåmøkt eller bukkeøkt med Khan, og en liten Brakar-spesial er nok til noen minutters intens fokus og stoooor glede. Den som evner å glede seg over lite, har mange store gleder i hvertfall. Jeg tror at jeg falt ned i et sort hull, hvor jeg prøver å beholde humøret og motet og alt det positive i meg, det som jeg vet er like i nærheten, eller ble jeg sittende fast i fullmånen ;o) Treg tung tenker triste tanker. Jeg føler meg som et urgammelt tre som strever med å holde seg oppreist inni mosen som snart overmanner det. Men pytt, jeg kan jo bare ta en danseøkt bak uthuset så snart isen der har smeltet, så snart møkka fra traktoren blir skjult under snø, eller så snart det på andre måter blir passe. Passe. Passe. Vet du hva som er passe? Jeg vet aldri det. Aldri. Men fortsetter å prøve å finne ut av det. Må jo prøve. Må gjøre det. Yes, jeg må gjøre det, uansett hva andre gjør eller ikke gjør. Jeg må være meg, for hvem er bedre kvalifisert?? Det får være bra nok. Bra nok. Jeg husker godt noen biter av et dikt: "Våg å leve nå. Syng, om det er det du vil, gråt litt om du må. Tiden er for kort til flukt, bruk den mens du kan! Noen trenger alt du er, og at du er sann." Og at du kan. Khan


2 comments:

  1. Når jeg kommer inn i bloggen her og ser et av dine nydelige bilder, slik som øverst i dette innlegget, ser jeg alltid nøye etter om jeg kan se noe annet enn det jeg først tror jeg ser. :-)

    Du er veldig flink på å både ta og velge gode bilder som er med på å sette stemningen i innleggene dine, og det går sjelden lang tid mellom hver gang jeg er inne her og leser.

    Og så de nydelige diktene du poster, da! Sukk :-)

    ReplyDelete
  2. Hei du mosegrodde:
    Dagens dikt til deg; som er Stor så det holder uansett hvilket hull du snubler i:

    To be a giant.
    This has forever been our passion, this desire to be a giant Not to stand on one’s shoulders or have one for a friend.
    Those these may be fortunate things.
    But to be one.
    Giants step over barriers that seem never ending.
    They conquer mountains that appear insurmountable.
    Giants rise above fear.
    Triumph over pain.
    Push themselves and inspire others.
    To be a Giant.
    To do Giant things.
    To take Giant steps.
    To move the world forward.

    ReplyDelete