17.9.09

Rat life















Vår første læring av/om/med tamrotte, rattus norvegicus: 1) må bli TAM 2) må bli TRYGG i bur og utenfor bur 3) bli kjent med DEG og din håndtering. Alt skal skje ved rottas egeninitiativ, TID og godbit. Tar de ikke godbiter utenfor buret, er de første punktene ikke oppnådd - jobb/tren videre. Når rotter plasseres i nye omgivelser ønsker de å utforske stedet. De vil lete etter smutthull/trygghet og mat. Kontroller omgivelsene; rydd unna farlige ting, ha stor pappeske med vinduer/hull og andre leketing på et trygt gulv. Sitt ned og avvent rottas initiativ. Tegn på uro er at rotta blir passiv, har hodet opp mens den sniffer, beveger seg med kjappe, korte bevegelser, reiser seg på to, klar for å sjekke og/eller forsvare seg mot det ukjente, som kommer ovenfra = rovdyr/farlig. Dette kan omkobles/betinges og gjøres til noe positivt = mennesker. Gjør treningsstunder korte, positive, regelmessige. Bruk stemmen som betinget forsterker, rotter ser ut til å like å få ros fra kjent person = blir kjent ;o) Sørg for ro/aktivisering, passe kaldt/varmt, lyst/mørkt = balanse. Oppsummering foreløpig: ROTTER ER INTELLIGENTE OG SJELFULLE OG HAR KAPRET MITT HJERTE. HJELPE MEG!

7 comments:

  1. Rotter er fantastiske dyr :-)
    Er den nederste en dumbo rex, tro? Veldig søte var de iallefall, og lykke til med rottetrening:)

    ReplyDelete
  2. Anja, den nederste er Dott, som jeg har, og hun er en siamese dumbo, men ikke rex - glatthåret. Desverre biter hun meg og er usikker enda, men jeg jobber iherdig med henne, håper jeg lykkes, ellers blir jeg lei meg!!

    ReplyDelete
  3. vad roligt! Lycka till med tillskottet =) Kram

    ReplyDelete
  4. Fantastisk. Rotter er virkelig fantastiske dyr. Jeg minnes fortsatt med ett smil min egen rotte Niklas, som var så tam man får dem og som hver dag når vi kom inn fra stallen kom løpende over gulvet, klatret opp etter ridebuksene mine og gjemte seg inn i håret mitt mens han knirket og putret og snakket om dagens begivenheter... fiiiine rottene. Jeg GLEDER meg til å høre om lille rotta's framgang *ler*

    ReplyDelete
  5. Fin oppsummering og koselig å se bilder av dem ;) Godt jobba!
    Dott ser ganske pjusk ut på bildet du har lagt ut - hvordan går det med henne? Tenker på disse små englene hver dag og er så glad for at de får leve videre. KLEM!

    ReplyDelete
  6. På bilde her var hun for første gang ute akkurat der i vinduskarmen, og ser litt pjusk ut, men hun er slett ikke værst. I "rotteforumet" sier alle at hun er usedvanlig vakker, noe jeg er helt enig i. Hun er bare litt usikker og ser muligens dårlig? Øynene er jo røde..

    ReplyDelete
  7. Hehe, fikk et litt annet syn på rotter etter dette. Artig!

    ReplyDelete