29.9.09

SM i freestyle


























Ja, da har vi opplevd freestyle-SM i Stockholm, bilder her. Det var en god erfaring, se resultatlisten. Per Ole, mann (sjeldent i freestylesammenheng) som etterhvert har lært mye om freestyle sammen med meg i alt, gransket interessert dommerprotokoller.. hmm. Det var mange flinke svenske ekvipasjer, alle hadde noe fint. Jeg har nå fått fremkalt litt inni mitt eget hode, har sett filmer av programmene. Man får en helt annen oppfatning av prestasjonene på video i ettertid. Nothing is like being there. Noen hanhunder løp av banen, andre ble ukonsentrerte, dette pga løpetispe i publikum - for jevligt under et SM - freestyle er vanskelig nok liksom. Håper vi kan forhindre unødige forstyrreler ved ringen i Norge. Ellers var det fine forhold, vakkert vær, taler og nasjonalsang. Jeg er imponert over måten arrangøren presenterte sporten, deltagere og dommere på, de framstod proffe og ordentlige. Det var også en offisiell konkurranse, hvor vi kunne ha deltatt. Men han er i en alder, haha, han Khan ;o) - trenger og modnes litt mer. Jeg var glad for trening i konkurransesetting + i by- og hotelliv, noe han taklet fint, ja riktig så cool var han, Khanusken min. Vi fikk hilst på vår favorittervis King, som forsøker å sjarmere oss først på innlagte filmsnutt - King er en king som hadde "noe Brakar" i seg, det stakk meg litt i hjertet å se han, go'ingen. Khan er forøvrig en liten prins ;o) Vinner av SM ble i alle fall Lina med Zing. Deltagerne kjørte to program hver, her er vinnerprogram nr. 2. Hun er en god hundetrener, Zing er en dyktig pumi. Nr. 2 ble morsomme Linda Laikre og dansk/svensk gårdshund Holly, med sin underholdende og kreative freestyle. Nr. 3 ble Li Stenberg med heftige kelpi Grynet, og nr. 4 vår helhetlige og faktiske freestylefavoritt Frida Binette, med bc Poppy. Denne hunden gjorde i likhet med Zing, ingen særlige feil og Poppy var veldig dyktig, se også bilde nederst her. Jeg likte også godt stilen til Margareta Löfgren og tolleren Trouble! Nr. 5 og reserve på landslaget ble iår som ifjor, Susanne Jaczewski og labrador Oscar. Bredt spekter av hunderaser. Og i Sverige er det ikke "bare" den mest vanlige "dansestilen", det er flere og flere som forholder seg til TEMA i musikken. Dette liker jeg godt, synes freestyle blir interessant å se på når ekvipasjen viser tema i takt og tone. Det er mye følelser i sving, dette er ikke bare-bare! Men moro og verdt oppmerksomhet. Dette kommer til å bli stort i Norge, det betviles ikke, vi jobber videre med saken. Ting som krever innsats av fører på veldig mange plan, tar bare litt tid å få fram i solen. Nå orker jeg ikke å sitte inne mer, skal studere bilder og filmer videre i nattens mulm og mørke.. Nå - opp og ut i solen!

No comments:

Post a Comment