23.9.09

Trening





















Rotter kan redde liv! Det er fantastisk hva flinke klikkertrenere får til med rotter. De kan hjelpe til med å diagnostisere mennesker de kan lukte sykdom og finne landminerer, og de kan trenes til å gjøre enkle momenter. Allerede har jeg oppdaget at rottene har et stort atferdsrepertoar, de er spreke og modige, grådige på mat og er tillitsfulle overfor mennesker (og andre dyr). Ikke det at jeg innbiller meg at mine jenter skal gjøre særlig nytte for seg, men det er jo en begynnelse å ha dem i hus. Uten at jeg kan påstå at jeg har de aller største ambisjonene for rottetrening enda, så har jeg i det minste store følelser for dem og jeg trives i deres selskap. Så, hvem vet hva det kan bli til etterhvert - ratcamp? Foreløpig driver vi og blir kjent. Jeg trener på håndtering, vil få dem tillitsfulle, for i min erfaring kommer man ingen vei uten trygghet og tillit, ja og kjennskap til arten. Jeg leser og erfarer.. og er ganske ambivalent ved tanken på å reise fra dem fredag-mandag for å se SM i freestyle i Stockholm. Rottepasser kommer i hus, og alt er klappet og klart, men uhu - jeg kommer til å savne dem. Gleder meg selvfølgelig til å få se mye fin freestyle igjen! Heia Linda, Lina og Frida, you are the champions, forever!

3 comments:

  1. Nå er jeg skikkelig spent på hva du får til med rottebarna - tviler ikke på at det blir masse bra; grattis som små"barns"forelder igjen ;)
    Bente og nurket

    ReplyDelete
  2. Agnes Mohlin har tydligen tränat råttor också! Hon berättade att hon lärt dem apportera och en massa annat kuligt. Någon råtta från afrika som vägde 2 kilo!!! Hua!

    Kul att träffa er i helgen!
    Hoppas att allt löser sig så att vi snart ses i Norge!

    /Yvonne

    ReplyDelete
  3. Råttor är härliga! Har haft två stycken som (för det mesta) kom på inkallning, gjorde tricks (en av dom hoppade över en halvmeter)och en som jag kunde ha lös utomhus under uppsikt :) Jag satsade dock aldrig helhjärtat på att träna råttorna, men skulle jag skaffa råttor i nuläget så skulle jag se dom som en utmärkt källa till kunskap :)

    ReplyDelete