4.5.10

Freestyle i sofaen

En gang for lenge, lenge siden var jeg veldig, veldig nervøs før jeg skulle starte i lydighet Elite med Brakar. Jeg kjente meg syk av prestasjonsangst pga stort behov for å være flink og prestere til 10. Heldigvis har dette behovet forsvunnet med årene, og jeg er langt mer avslappet nå, dessuten er freestyle mye mer gøy og fritt. Det vil alltid være godt nok så lenge jeg gjør så godt jeg kan. Den gangen fikk jeg råd av mangeårige norgesmester i lydighet Ingar Saastad, som fikk interesse for Brakars trening. Den godeste Ingar hjalp meg å visualisere, og det hjalp meg mot 10'erne. Idag visualiserte jeg da Khan og jeg satt i sofaen som et gammelt pensjonistpar. Og istedet for å gå ut i snøen som lavet ned, så TRENTE VI FREESTYLE i sofaen. Først satt vi der ved siden av hverandre og fant roen. Så lukket vi øynene. Deretter sa jeg til meg selv: Jeg setter meg her med øynene igjen med den intensjon å visualisere oss to i freestyle. Så fikk jeg frem de følelsene i kroppen som jeg hadde når vi gjorde dette ifjor, da det gikk bra. Jeg så det hele for mitt indre og kjente på følelsene situasjonen frembragte. Målet med sofatreningen var å komme i kontakt med de gode følelsene, de som gjorde meg glad og inspirert. Jeg visualiserte at vi gjentok det som var bra, at vi klarte å vise glede, showquality og at vi virkelig hadde det gøy med oss selv. Etter to minutter takket jeg meg selv for innsatsen, åpnet øynene og fortsatte med å stryke Khan rolig over pelsen. Han var helt med, han gjorde nøyaktige det samme som jeg, kanskje også han visualiserte hvor gøy han hadde det i vårt freestyleprogram? Så må jeg gjenta dette framover, forhåpentligvis i tillegg til fysisk trening :o) Selv om det heter visualisering, så trenger ikke bildene i hodet å være helt klare. Men, å visualisere er noe jeg hvertfall har blitt bedre til, for hver gang jeg har gjort det, helt siden Ingar viste meg det i praksis første gang. Jeg bruker teknikken til alt mulig rart. Det vi gir energi til, det vil blomstre. Putter vi ved på bålet, så vil det flamme opp. Det jeg tenker på, det blir. En gang fikk jeg beskjed om å visualisere i 30 minutter, noe jeg hadde stor motstand mot. Etter at jeg lagde en 2 minutters kortversjon, ble det lettere, og noen ganger hender det til og med at jeg trapper opp treningen, og bruker tid på avspenning før visualiseringen. Prøv selv, finn ut om det er noe for deg. Kan hende du får det til å fly - eller flyte i freestyle? Uansett så er sofatrening et behagelig alternativ til annen trening på dager som denne, hvor vinteren ikke forstod at den er over! Og du, hvor mange hunder visualiserer du i bildene?

1 comment:

  1. Tusen takk for at du deler med deg av dine erfaringer og kunnskap.

    Forresten et fantastisk flott bilde / speilbilde av vakre Knan !

    ReplyDelete