18.5.10

Offisielle freestyleresultater





















Så, hvordan gikk det med oss under helgens freestyletävlinger i Sverige? Nådde vi vårt mål eller blir det pause, som jeg antydet?? JO, vi nådde vårt mål. Vi vant FSI i Haninge, og vi vant i Tidaholm med nesten lik poengsum. Dermed har lille kille ville killerKhan offisielt opprykk til FS kl. II i Sverige og Norge. Dette kjennes deilig av flere grunner 1) jeg hadde et resultat fra ifjor som ikke gjelder, 2) jeg strever med min kropp og må virkelig mobilisere for å få ønsket framgang, 3) det er litt ekstra stas med slike første offisielle freestyleresultat "after all this time".. 4) jeg var fornuftig og stilte i FS kl. I to ganger for at det ikke skulle være tvil om hvilken klasse vi er kvalifisert for i Norge, 5) og det er deilig fordi jeg nå kan bruke et tilpasset bokseprogram som klasse II-program framover. For vår del betyr det innsatsvilje å reise til Stockholm å konkurrere - det er langt og slitsomt. Men jeg synes jeg må gjøre det, siden jeg ikke makter å få til treninger i konkurransesettinger hjemme. (Antar det er vår ganske gode grunntrening og gode kontakt som hjelper oss til og mestre konkurranser likevel.) Men det krever selvkontroll og ro-teknikker. Khan er heftig og reaktiv, slett ingen enkel hund, med sterkt jaktinstinkt, grøss og gru! Søndag før vi reiste til Sverige klarte jeg såvidt å kontrollere galskapen og Khan forsøkte å vise meg at noe var feil ved å bjeffe skarpt for hvert moment vi prøvde på. I tillegg skalv han i beina, akkurat som jeg gjør. Hmm. Jeg ble fullstendig satt ut. (Her nyttet det ikke bare med baklengskjeding!) Jeg lærte noe viktig om en hund som er altfor "willing to please", men det er en annen historie. Jeg vet at vi må roe ned kraftig på konkurranser. Khan er klar han, av og på-knappen er godt definert. På den første konkurransen i Stockholm var han godt forberedt på tävlingsplassen, vi hadde vært bortom der kvelden før og vi kom i god tid. Han var reaktiv, men kul og trygg. Til tross for noen bjeff under programmet, og litt improvisasjon, så var vi passe balanserte. Vi fikk godt betalt for tema, flyt, hund som jobber selvstendig, førers "utspel" og underholdende freestyle uten mye HTM. Jeg synes Emma og Plätt som ble nr. 2, var proffe og nydelige sammen, for en herlig hund! Vel, min angst for stress og høye bjeff førte til at jeg før søndagens konkurransen roet ned så mye at Khan nesten sovnet på post. Da var også jeg sliten, og mo i beina. Khan var så rolig når vi entret ringen at det føltes snodig med full pott og seier. Men jeg har sagt det ørten ganger, at en rolig hund jobber penere og bedre enn en fartsfylt, stresset hund. (Her i bloggen fins bilder fra vår oppvarming.. hehe). Det siste bildet viser oss med sprudlende Madeleine og labrador Tessie, herlige forbilder for freestyle. Så, enden på akkurat denne visa er at Khan og jeg ikke stiller i FS kl. I mer. Det er ikke bare kjekt for min del, jeg vet at det anses som reine julekvelden også for andre. Og jeg unner virkelig andre entusiastiske ekvipasjer både framgang, moro og seiere på flere nivåer, på konkurranser i inn- og utland. Selv skal vi heie, hvile og forberede oss til en sommer med forhåpentligvis mer moro og show.





2 comments:

  1. GRATTIS GRATTIS GRATTIS!
    Dette har dere virkelig fortjent.. og skal jeg være HELT ærlig tvilte jeg ALDRI på at det ville gå nettopp slik!
    Hipp hurra for opprykk og klassvinst! :)

    ReplyDelete
  2. Hipp hurra sier jeg og. Så utrolig bra gjort. GRATULERER med så flotte resultater.

    ReplyDelete