1.5.10

Nøytral musikk

Det er ingen tvil om at musikk gjør noe med kroppen vår, rolig musikk påvirker hjernen til avslapning. Rytmisk sterk musikk gir energi og aktivitet. Rytmisk musikk uten styrende tekster, gir ro. Musikk med høy tonestyrke skaper en følelse av aggresjon, musikk med lav tonestyrke virker pasifiserende. Bruk av musikk på ulike måter er en viktig del av min hverdag. Jeg hviler før og etter en heftig freestyleøkt hvor musikken er krevende for min kropp. For meg er det spesielt viktig å ha et utvalg av melodiøs musikk som verktøy for å hvile. Tron Syversen sin musikk er er et ”must”, som jeg for min del bare MÅ ha. Når jeg hører de smygende tonene oppnår jeg total avslapning. Tonene fra Ancient Ambience og Inner Voices triller fram og smører kropp og sjel, jeg kjenner en deilig krypende følelse av velbehag. De lette tonene tar meg ned og det blir lettere å ligge rolig, eller sitte stille og meditere med Khan, mens jeg berører han forsiktig. Det er ingen enkel sak å hvile kroppen, selv om det er nettopp det kroppen skriker etter. Men lytter jeg til de rolige tonene blir det lett å fokusere kun på pusten. Musikken virker også som innvendig massasje. Trenger du et godt verktøy til avslapning - prøv "music for relaxation and wellbeing". Om den ikke helbreder sykdom, så reduserer den i det minste opplevelsen av smerter. Hva med å unne seg 20 minutters musikkterapi hver dag? Gi deg selv et pusterom for å puste rolig og flyte inn i en harmonisk verden, fylt av fred, noe som kanskje vil gjøre det lettere å danse videre til høye rytmer etterpå? Sånn er det hvertfall for meg. Gentle Moments egner seg perfekt til meditasjon og visualisering, musikken drar meg med til mitt favorittsted, der hvor alt er trygt og godt, der hvor jeg er i fullstendig harmoni med meg selv. En annen fordel med denne musikken er at den har god påvirkning også på hundene! Musikken så ut til å ha en beroligende effekt på Brakar i forbindelse med fobi (ulogisk frykt), når det regnet og tordnet. Ved mange vanskelige situasjoner satt jeg på Whispers of Assisis for han mens uværet stormet. Også Khan og mine andre firbente venner ser ut til å roe seg fint til disse toner. Vi vet jo ikke, men det virker som om hundene liker å høre lydene fra de sjelfulle instrumentene. At de virkelig hører musikken, VET vi. Tron Syversen skaper en behagelig atmosfære. Også for deg som rett og slett nyter å høre på ekte musikk mens du gjør noe annet. Det er befriende deilig å lytte til musikkens nøytrale, melodiøse rytme, i en verden hvor vi utsettes for sinnsykt mye hard, rytmisk musikk, som kan virke både støyfull og aggresjonsfremmende. Jeg sier i alle fall et avslappet ”JA, takk” til musikk som skaper gode følelser, både i meg og i hundene.

1 comment:

  1. Så spennende dette hørtes ut, og mange fine musikk tips.Dette må vi prøve.

    ReplyDelete