12.5.10

Freestyleoppdatering






















Jeg får kommentert at det er fint også for andre, at Khan og jeg drar avsted og konkurrerer i Sverige og Danmark. Det forskjellige som skjer med oss, er aktuelle situasjoner, og spørsmål som må tas stilling til også her hjemme, dukker opp. Derfor er konkurranseaktivitet over grensene nødt å bli viktige bidrag i arbeidet med å tydeliggjøre og forbedre regelverkene. Den svenske regelkomiteen ble for eks. klar over at de måtte ta stilling til hva som skal gjelde for svenske ekvipasjer som får opprykkspoeng i Norge. Det er også endel som spør hvor Khan og jeg stiller i årets konkurranser, for vi stilte jo i offisiell konkurranse i Danmark i fjor. Ettersom Norge nå kommer igang med sine første offisielle konkurranser var det interessant for meg om vårt danske resultat (med opprykksnapp og seier i klassen) ville gjelde som ett opprykk også her hjemme. Nei, resultatet blir ikke godkjent i Norge, fordi freestyle ikke var offisiell hundesport her i fjor. (Hadde det samme skjedd etter overgangen til 2010 så hadde det blitt gjeldende). Synd kanskje, men det får jeg leve med, vi fikk oss jo en uforglemmelig erfaring. Så da er det bare å konkurrere litt mer. (Noe som for meg nesten er for slitsomt, men som jeg også elsker, jeg kan ikke annet enn å håpe at jeg holder noen runder til.) I hht norske regler må norske ekvipasjer ha to ganger godkjent program for å få opprykk til klassen over i Norge. For å gå i klasse II i Sverige i år, (deres regler er under endring), må man oppnå 70 poeng i kl. I, hvorav minst 39 p i teknisk del (obligatoriske øvelser, samarbeid, flyt og vanskelighetsgrad). Vanskeligere i Danmark, hvor man i tillegg til å få godkjent program også må samle opprykkspoeng. For norske freestylere er det antagelig mest praktisk å konkurrere i Sverige i tillegg til i Norge selvsagt. Husk bare at de i Sverige ennå har obligatoriske øvelser i kl. I; snurr, slalåm og posisjonsarbeide. I kl.II tilkommer krav om avstandsarbeid. Jeg liker de norske reglene.. Det blir spennende og oppleve hvordan de blir mottatt av nye, konkurrerende ekvipasjer under årets norske konkurranser. Allerede er det ting som skal legges til og endres. Arbeidet med freestyle og HTM-regelverk vil være en evig pågående prosess, vi må tilpasse reglene underveis. Vel, i alle fall har Khan og jeg plukket fram bokseprogrammet igjen - laget for kl. I, men altså av utenlandske dommere vurdert som et bra klasse II-program. Derfor må jeg bruke det til å få opprykk med. Hadde vært bra dumt av meg å ikke bruke det jeg har, som visserlig kan egne seg, hvis vi funker. Derfor må jeg forsøke! Vi må uansett vente med å konkurrere i kl. II i Norge til de høyere klassene tilbys. Sånn er det. Så vi trener for å nå våre mål, og utfordringene står i kø! Faktisk var jeg redd jeg måtte pakke sammen for en stund, men jeg "så lyset" - eller rettere sagt; jeg SÅ Khan, flinke Khan, og gjorde noen tiltak. Neste helg blir avgjørende for hvordan resten av freestyleåret blir. Enten opprykk og behov for ytterligere starter, eller pause og ekstra lang, rolig sommerferie!

4 comments:

  1. oi, oi, oi - det er mye å tenke på ja! Er nesten glad jeg ikke er så aktiv i styre og stell lenger... Men, som dommer må jeg jo allikevel prøve å forstå alle sammenhengene ;-) Lykke til med konkurransene! Skulle ønske jeg hadde mulighet til å være litt mer aktiv, men sånn er det nå en gang bare. Annet som krever tid og energi. Hundene får litt freestyle/htm/triks trening hver dag - Jack får trening m andre hunder hver uke, og han får runderingstrening nesten hver uke.
    Med Jack er det nok ikke helt nok, han er en krevendes kar. Men, mer får jeg ikke gjort, dessverre. En dag ;-)

    ReplyDelete
  2. Vi ønsker deg og Khan masse lykke til på konkurransene.Mvh meg+to vinkende springer labber.

    ReplyDelete
  3. Hei, har ikke freestyle/HTM-sporten et eget organ under NKU (Nordisk Kennel Union) slik at samkjøring eller ikke samkjøring kan tas opp der?

    ReplyDelete
  4. Vi har NFF som FS/HTM-sportens forening innunder NKK. Samkjøring landene imellom hadde vært flott, men først må hvert land få sine egne reviderte/nye regelverk på banen, bokstavlig talt. Ikke helt enkelt når ting skjer for første gang. Spennende hva vi kan få til fra og med iår!

    ReplyDelete