10.10.07

Bra hunder?






















Jeg husker fortellingen om det gamle ekteparet som planla lange, spennende feriereiser gjennom hele sitt liv, uten noensinne å komme seg avgårde. De hadde det jo så fint hjemme, og det var trygt og godt å bli der. Men gleden over planleggingen var stor, så dette gjentok seg i årevis. Det å samle inn informasjon over aktuelle steder og sjekke alle mulighetene ble etterhvert deres største glede og tidsfordriv. Men feriereisene ble aldri noe av. Vel, jeg tror virkelig ikke at jeg vil være fornøyd med bare å skaffe informasjon, vår research bør føre Ellen og meg til nye hunder. Nå er det om å gjøre å finne oppdrettere med gode, stabile linjer som gir nervesterke, arbeidssomme, friske hunder, så små som mulig uten å være pinglete, med minst mulig pels, passe sterke hoder, litt store ører, uten lang nese og dårlig stopp, gode vinkler, ikke trange bevegelser, men heller ikke for kraftig og brei, ja kort sagt, dette blir "enkelt"!?!!? Igår traff vi forresten en aldeles herlig hund, Bajazz, til Trond Brustad. Han er etter svenske jaktlinjer og var den fineste, mest spretne, vennlige og sjarmerende golden vi noengang har truffet. Garantert en suveren freestylehund - jeg vedder på at denne type hund kan lære seg absolutt alt av de mest spektakulære bevegelser. Han var en super atlet, lignet overraskende lite på en vanlig golden. Gøy å ha sett at slike finnes, det er en interessant hunderase.


For størsteparten av meg passer det med en hund som er vill, vakker, varsom, vennlig og verdig..

1 comment:

  1. Lykke til i jakten, jeg håper dere finner det dere leter etter. :)

    ReplyDelete