29.10.07

Koselig og effektivt

Hva var det jeg sa? Miljøtrening, miljøtrening og miljøtrening? Joda, og sånn ble det. Dagene har gått med til å besøke nye steder for å se seg rundt i verden. Være trygg. I byen, i heis, på trapper og rare avsatser og utspring, men også på landet. Her er det nemlig store, hvite kuer og noe litt mindre som heter sauer. Ellen og Frikk var her, og da ble det i tillegg til lek også besøk til Merete Oudmayer og hennes tervisvennlige terrier. Utrolig positivt å besøke noen som umiddelbart setter seg ned på gulvet og lar hunder spinne i vill lek på parketten. Så, kuer, sauer, katter og terriere er helt alrighte dyr. Og en flokk med svaner i sterk kuling med regn i Drammensfjorden. De var ganske interessante, men ikke farlige selvom det var minst 20 fugler. Bare litt tøft for meg å gå såpass langt langs en trafikert vei, men jeg synes det var altfor viktig til å la være. Så får vi heller bli våte og slitne. Apropos sliten; dager med valp innebærer å stå opp tidlig. For meg har dette alltid vært det værste med hundetrening!! Vil unngå at han begynner å hyle bak hundegrinda, og han klarer å holde seg i ca. 7 timer, så det er mange fordeler med å stå opp "i forkant". Det er veeeldig motiverende å gå ned trappa kl. 06.30 og møte denne trivelige lille kahnen med verdens skjønneste ører! Og Proffen blir ikke lenger kvalm av å se på'n, for han har funnet ut at den leker og at det er moro. Han setter også grenser og tester litt hvor den går. Her i huset har det visst blitt lov å leke oppi senga òg? Brakar derimot leker ikke, men er bare opptatt av meg og vil bestemme at de små gutta ikke skal løpe fort og at hverken katt eller hund skal være reaktive inne. Basta. Da er det kjekt å ha et hus med 2 etasjer, så kan Kong Brakar bestemme så mye han vil mens de som vil herje kan gå opp å gjøre det i "fred og ro". Ute er det fint med en bra kar som Brakar - et forbilde for en liten khan; kul, stødig og oppmerksom. Det er Khan òg, han hermer.











Og ellers? Vel, i tillegg til at jeg har høy forsterkningsfrekvens på spontan kontakt i alle situasjoner, så trener vi selvkontroll, kloklipp, håndtering, blåsa og være i bur-/alene. Dessuten klarte jeg ikke å dy meg og har trent targeting og lek og apport av colaboks. Jeg belønner alt han gjør annet enn å sitte å se på meg - for jeg vil ha mer. Jeg lærer han at han kan påvirke meg til å gi han noe, ved at han gir meg bevegelse og initiativ. Han viser evne til ro, er kul og konsentrert i maaange sekunder alt - så vi skal nok bli fine og gale sammen etterhvert òg vi!

No comments:

Post a Comment